Subscribe to خوراک بوت کمپ ریلز
ایده تا محصول اولیه در 14 ساعت
به‌روز شده: 13 ساعت 3 دقیقه پیش

کاهش ریسک شکست استارتاپ خود با برنامه ریزی موفق نشر محصول کمینه

ش., 11/14/2015 - 15:47

تقریبا تمام کسانی که کمی با آمار و ارقام در دنیای استارتاپ ها آشنایی دارند، نرخ بالای شکست استارتاپ ها برایشان چیز جدیدی نیست، آماری که در خوشبینانه ترین حالت از ۵۰% شروع می شود و به نرخ نگران کننده ۹۰% نیز می رسد.

  • بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که ۸۰% استارتاپ ها در ۱۸ ماه اول فعالیت شکست می خورند.
  • مشبل (Mashable) در یکی از اینفوگرافی های خود آمار شکست ۹۰% را به تصویر کشیده است.
  • گاردین اعلام کرد که ۵۰% از کسب و کارهای کوچک در چند سال اول رشدشان شکست می خورند.

هر چند که این آمارها نا امید کننده و نگران کننده هستند ولی راه های مختلفی وجود دارند که از شکست جلوگیری می کنند و مخصوص استارتاپ های تازه نفس هستند.

یکی از راه هایی که ما در این وب سایت بروی آن تمرکز کرده ایم، ساخت محصول کمینه است که در بلاگ های مختلفی در مورد آن مطلب نوشتیم و در میان مطالب فارسی نیز، مطالب زیادی درباره محصول کمینه پیدا می کنید، ولی چیزی که همه بروی آن تمرکز کرده اند تعریف محصول کمینه و چگونگی ساخت آن است ولی کمتر بلاگی به برنامه ریزی برای نشر آن و قدم های ساخت آن از نقطه نظر مشتری نگاه انداخته است. ما در این بلاگ قدم به قدم، عواملی را که باید در برنامه ریزی نشر محصول کمینه خود در نظر بگیرید می نویسیم.

محصول کمینه (MVP) یکی از موثرترین ابزارها برای جمع آوری نظرات مشتریان در مورد محصول، اعتبارسنجی ایده و جذب مشتریان اولیه است و مثل تمام پروژه های دیگر، تولید و نشر آن نیاز به برنامه ریزی دارد و فعالیتی مشترک میان شما و بنیانگذار فنی شما است، هر چند که جنبه های تجاری و بازاریابی آن توسط شما انجام می شود.

مخاطب خود را برای محصول کمینه خود شناسایی کنید

چه Lean Canvas باشد یا Business model canvas و یا مدل های دیگر استارتاپی، همه بروی یک قسمت تمرکز خاص دارند و آن هم شناخت مشتری است. ما حتی بروی این تاکید می کنیم که اگر مشتریان خود را در این مدل ها ارزیابی و مطالعه کردید برای نشر محصول کمینه خود نیز یک بار دیگر به صورت اجمالی، آن ها را بررسی  کنید. معمولا نشر محصول کمینه اولین تلاش برای جذب مشتریان است و معمولا در این سطح استارتاپ ها در کانال های ارتباطی خود مخاطبان زیادی ندارند، پس برای نشر موفق محصول کمینه خود نیاز به هدف گذاری درست دارید. این دو سوالی به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید:

  • آن ها در چه بازه سنی قرار گرفته اند

جواب دادن به این سوال به شما کمک می کند که محتوا، طراحی و تجربه کاربری محصول خود را بر اساس سلیقه آن ها محیا کنید.

  • از کدام شبکه اجتماعی و وب سایت بیشتر استفاده می کنند؟

جواب دادن به این سوال  به شما اطلاعات خوبی درباره رفتار مشتریان در آن شبکه اجتماعی یا سایت خاص می دهد، اطلاعاتی مانند زمان استفاده و سر زدن به آن شبکه، نوع محتوایی که آن ها انتظار دارند و بسیاری اطلاعات دیگر. یکی از موثرترین مثال هایی که در دنیای استارتاپی مطرح است، مثال نشر محصول کمینه دراپباکس است،  قبل از آن که بنیانگذار آن، درو هاستون (Drew Houston) یک محصول نهایی روانه بازار کند، وی یک ویدئو ۳۰ ثانیه ای در سایت هکرنیوز منتشر کرد که دقیقا پر از مخاطبانی بود که او می خواست، افرادی که علاقه مند یه مباحثی چون استارتاپ ها و تکنولوژی هستند و نظرات کاربردی خوبی هم درباره محصول می نویسند. در نتیجه نشر این ویدئو، ۷۰۰۰۰ نفر آدرس ایمیل خود را برای زمانی که محصول نهایی منتشر می شود وارد کردند.

از اطلاعاتی که دریافت می کنید، شما قادر خواهید بود که پروفایل شفافی از مشتریان خود درست کنید که شامل دموگرافی آن ها و مشخصه های روانی آن ها است و براساس این اطلاعات می توانید تجربه کاربری و بازاریابی خود را کامل کنید.

آنالیز بازار

بعد از آن که مخاطبان خود را شناسایی کردید، حالا زمان آن است که بازاری را که قصد ورود به آن را دارید بررسی کنید. در بررسی بازار، ۲ ناحیه است که باید در نظر بگیرید:

  • اندازه بازار:

دانستن آن که بازار از محصولاتی مانند شما پر شده است، به شما مجال آن را می دهد که درباره استراتژی ورود به بازار خود بیشتر فکر کنید و به دنبال بازاری خاص و کمتر توسعه یافته باشید.

  • رقبا:

با بررسی رقبا متوجه می شوید که آن ها چند درصد بازار را تصاحب کرده اند و کجاها بهتر کار کرده اند و چه راه کارهای جدید و خلاقانه ای می تواند موثر واقع شود.

چگونه هزینه های نشر محصول خود را پوشش می دهید؟

معمولا سرمایه گذاران به دنبال استارتاپ هایی هستند که نمونه اولیه یا محصول کمینه داشته اند و ایده خود را اعتبارسنجی کرده اند و این برای استارتاپ ها به معنای آن است که باید هزینه های اولیه نشر محصول خود را از طریق پلتفرم های جذب سرمایه، وام، دوستان و آشنایان و یا اندوخته شخصی تامین کنند و ریسک های استفاده از هر یک باید بررسی شود. هر چند که در اغلب مواقع این هزینه ها در این سطح زیاد نخواهد بود.

ویژگی های محصول درست را انتخاب کنید.

انتخاب ویژگی ها و امکانات نرم افزار معمولا به صورت مشترک با بنیانگذار فنی انجام می شود و ویژگی های انتخاب شده باید در راستای هدف اصلی باشد که شما تصمیم به نشر محصول کمینه خود کرده اید، یعنی برای اعبارسنجی ایده، تست پیش فرض ها، جذب نظرات کاربران و پی بردن به پتانسیل های محصول شما باشد.

به عنوان نکته پایانی، هر چند که بر اساس اعداد و ارقام، شانس موفقیت استارتاپ شما پایین است ولی برنامه ریزی موثر محصول کمینه شما و تصمیم گیری های درست، شما را به موفقیت نزدیک تر میکند.

برای بروز بودن از رویدادها و برنامه های آتی ما در خبرنامه ما عضو شوید.

 

ریلز علیه جنگو، کدام چارچوب بیشتر به درد من برای توسعه می خورد؟

د., 11/09/2015 - 12:40

چارچوب های وبی الگوهای آماده ای را برای در جریان انداختن وب اپلیکیشن ها برای توسعه دهندگان خود محیا می کنند و از آن جا که چارچوب های فراوانی وجود دارد، انتخاب، پیچیده و گیج کننده می شود. تازه کارها چارچوبی را می پسندند که برای یادگیری راحت باشد و چند سالی کار آن ها را راه بیاندازد. ریلز و جانگو، دو چارچوبی هستند که تازه کارها بیشتر به سراغشان می روند.

ریلز

ریلز در سال ۲۰۰۴ به عنوان یک چارچوب آزاد منتشر شد  و  تا کنون بیشتر از ۷۵۰۰۰ وب سایت از آن استفاده می کنند. ریلز از الگوی معماری MVC (مدل – مشاهده – کنترل) تبعیت می کند. ریلز با اتوماتیک کردن تولید مدل، مشاهده و کنترل و مسیرهای تست، کار را برای کاربر بسیار راحت می کند و همین قابلیت یکی از مزیت های اصلی ریلز است، زیرا بسیاری از کارهای بنیادی را خود بر دوش می کشد.

جانگو

جانگو که با زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است به صورت آزاد در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و مانند ریلز از معماری MVC تبعیت می کند. هر چند که عناصر این معماری در جانگو کمی متفاوت است. در سوالات متداول سایت خود به این صورت مطرح کرده اند که معماری آن MTV است، مدل، تمپلیت و مشاهده. هر چند تقریبا همان کاربری را دارد. در جانگو کاربران با ساخت اپلیکیشن های کوچک فانکشن های مختلف را کامل می کنند و این اپلیکیشن ها بعدا می توانند برای پروژه های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

تمایز این دو چارچوب در کجا است؟

واضح ترین تمایز این دو در زبان برنامه نویسی است که استفاده می کنند، ریلز با روبی نوشته شده و جانگو با پایتون که در نهایت شما به عنوان توسعه دهنده به سمت هر کدام از این دو کشانده می شوید.

پایتون زبانی صریح و روشن است و از توسعه دهندگان آن انتظار می رود که به صورت واضح، مسیرها، آدرس ها و ارزش هر فیلد را مشخص کنند و به صورت کامل تمام اپلیکیشن را پیکربندی کنند. و برای انجام این کار لازم است که درک واضحی نسبت به تمام قسمت و ارتباطات برنامه خود داشته باشند و این جاست که مستندات جانگو بسیار کاربردی می شود.

ریلز نیز همان طور که  در بالا گفته شد، در بین کاربران خود به واسطه اتوماتیک کردن کارها معروف است. جادوی ریلز در پیکربندی اتومات مسیرها است و این مسیرها هستند که همه چیز را شکل می دهند و معماری MVC را سر و سامان می دهند. کاربران ریلز نیازی به یادگیری تمام قواعد و تعریف مسیرها مثل جانگو ندارند. یک تازه کار احتمالا ریلز را به واسطه روان بودن و اتومات بودن کارها ترجیح می دهد. بعضی از کاربران با این منطق راضی هستند و بعضی دیگر احساس می کنند که در تاریکی به سر می برند. از نظر جامعه حمایتگر نیز ریلز به جانگو برتری محصوصی دارد و شما دوره های آموزشی بیشتری نسبت به جانگو پیدا می کنید.

چگونه انتخاب کنیم؟

اگر هنوز مردد هستید که کدام چارچوب به درد شما می خورد، قبل از هر چیزی به این سوال جواب دهید، برنامه شما در اینده نسبت به یادگیری این دو چارچوب چیست؟ بعضی فقط می خواهند که با توسعه اپلیکیشن های وب آشنا شوند و بعضی دیگر می خواهند آن را عمیق تر به جلو ببرند یا اینکه از آن ها برای توسعه نمونه اولیه یا محصول کمینه استفاده کنند.

روبی قابلیت های بسیاری دارد و اغلب توسعه دهندگان آن، معمولا مسیر شغلی خود را در توسعه وب ادامه می دهند.

پایتون در طرف دیگر جای پای قوی تری در علوم رایانه باز کرده است  که بعدها منجر به ساخت اپلیکشین های پیچیده تر می شود.

اگر به دنبال ادامه مسیر شغلی خود در توسعه وب هستید ریلز گزینه ی بهتر و روان تری برای شما است. ولی اگر قصد دارید که پایتون را عمیق یاد بگیرید و با آن اپلیکشن های پیچیده و حرفه ای طراحی کنید، احتمالا جانگو گزینه بهتری است. البته به این معنا نیست که ریلز توانایی توسعه اپلیکشن های پیچیده را ندارد ولی همان طور که گفته شد برای این کار باید زیر و زبر و منطق این چارچوب را فرا بگیرید.

بعد از یادگیری HTML و CSS، یادگیری هر کدام از این چارچوب ها فهم شما را از دنیای توسعه وب گسترده می کند. اگر شما  کسی هستید که دوست دارد همه چیز را کنترل کند و از همه چیز سر در بیاورد و کارهای سخت را اول انجام دهد، جانگو بهترین گزینه است ولی اگر می خواهید سریع اپلیکیشن خود را توسعه دهید و نظرات کاربران را جویا شوید، ریلز مسیر هموارتر و بهتری است.

ما خوشحال می شویم که نظرات خوانندگان دیگر را نیز در مورد این دو چارچوب بدانید. در قسمت نظرات منتظر شما هستیم.

اگر تمایل دارید که در کارگاه ها یا میتاپ های ما شرکت کنید، حتما در خبرنامه ما عضو شوید تا بروز بمانید.

گزارش برگزاری اولین کارگاه ریلز بوت کمپ

ش., 10/17/2015 - 17:08

مقدمه

با یک نگاه سریع به  رویدادهای استارتاپی حال حاضر، می توان فهمید که جایگاه رویدادها و کارگاه های فنی و تکنولوژیک بسیار خالی است. رویدادهایی که با هدف ترویج و آموزش تکنولوژِی باشند و رویکرد ساخت محصول و استارتاپ را داشته باشند و فقط هم بروی یک ابزار و زبان خاص تمرکز نکرده باشند. از این رو برآن شدیم که اولین کارگاه را با هدف ساخت سریع نمونه اولیه  بر چارچوب ریلز آنجام دهیم. این کارگاه  در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مهر ماه در شتابدهنده آواتک و با استقبال ۲۰ نفر از علاقه مندان به این حوزه برگزار گردید. از اتفاقات بسیار خوبی که افتاد، به غیر از یادگیری و تبادل دانش، می توان به  زمینه سازی برای کارآموزی یکی از شرکت کنندگان در کارگاه، در شرکت تسکولو اشاره کرد که با توجه به آن که بسیاری از  شرکت های این حوزه از کمبود نیروی خبره توسعه دهنده رنج می برند، حرکت های ترویجی این چنینی هر چند که در سطوح کوچکی انجام می شود ولی زمینه ساز رشد و باروری توسعه دهندگان بیشتر و خبره تر در این اکوسیستم است.

چشم انداز و رویکرد تیم برگزار کننده

تیم برگزارکننده هدفی فراتر از برگزاری یک کارگاه  یا رویداد را دارد، هدف اصلی اجتماع سازی است تا افراد با ابزارها و تکنولوِژی ها مختلف به صورت تعاملی آشنا شوند تا بتوانند استارتاپ یا مسیر شغلی خود را  بسازنند

جریان برگزاری  و محتوای کارگاه

روز اول

بعد از خوش آمد گویی، پذیرایی اولیه و معرفی رویداد و شرح اهداف بلند مدت رویداد توسط امیرارسلان فرهادکوهی، نوبت به معرفی مربیان کارگاه توسط دکتر حسین شفیعی رسید. مربیان که هر کدام  خود دانشجویان دکتر شفیعی در سال های قبل بوده اند و سال ها تجربه توسعه اپلیکیشن ها وب و موبایل را در کارنامه خود داشتند به معرفی خود و بیان انتظارات خود از کارگاه پرداختند.

بعد از معرفی برگزار کنندگان، نوبت به شرکت کنندگان بود تا خود را معرفی کنند و کمی در مورد اهداف و مشوق های خود از شرکت کردن در کارگاه بگویند. ساخت سریع یک نمونه اولیه از ایده خود، توسعه مسیر شغلی خود و آشنایی با چارچوب ریلز از اهداف شرکت کنندگان بود.

پس از تنظیم انتظارات از طرف شرکت کنندگان، نوبت به تیم سازی و ایده پردازی رسید، در کل ۸ تیم دو نفره و ۱ تیم سه نفره تشکیل گردید که بروی ایده هایی که خود شرکت کنندگان مطرح می کردند، کارگاه به پیش رفت.

در انتهای روز اول نیز، شرکت کنندگان با کمک مربیان به نصب فایل های مورد نیاز خود بروی لپ تاپ های شخصی خود پرداختند.

روز دوم

پس از استقرار و پذیرایی کوتاه، کارگاه روز دوم به دو بخش تئوری و عملی تقسیم شد، از آن جا که  میزان پراکندگی دانش شرکت کنندگان متغییر بود، کارگاه های بخش تئوری از پایه برنامه ریزی شده بود. کارگاه  قسمت اول، کارگاه UX و UI بود که  فرزاد شفیعی به بیان مبانی  و ضرورت تجربه کاربری  پرداخت و در ادامه  بروی آموزش html، css و بوت استرپ پرداخته شد.

قسمت دوم بخش تئوری با تمرکز بروی پایگاه داده  توسط محمد صالح مهدی زاده ارائه شد و شرکت کنندگان به صورت زنده با ساخت دیتابیس و موجودیت ها و کار با آن ها آشنا شدند.

در قسمت سوم و پایانی  بحش تئوری،  علی مهدویان و امیرمهدی واله به بیان مدل سازی،  رپیداسکفولدینگ و مدل MVC پرداختند که به صورت زنده برگزار شد و شرکت کنندگان پس از مشاهده هر عملی، خود نیز آن ها را مستقیما  اجرا می کردند.

بخش عملی با ارائه دکتر شفیعی همراه بود، شرکت کنندگان شروع به ساخت سناریو ایده های خود کردند و از دل آن ها با کمک مربیان شروع به مشخص کردن موجودیت های مختلف کردند و مدل سازی ایده های خود را انجام دادند. ۴ ساعت انتهایی کارگاه مختص کار دو نفره تیم ها، اجرایی کردن آن ها و رفع اشکال پروژه ها بود.

یک پایان خوش

پایان رویداد همزمان شد با حضور چند مهمان عزیز، فرهاد هدایتی فرد به همراه کاظم کشاورز از تسکولو و فرژان داوودی از فارغ التحصیلان Dev Bootcamp آمریکا و از مربیان Rails bridge. گفتگو در ۳ محور انجام شد، یک. نگاه کردن به ریلز به عنوان یک ابزار  و نداشتن تعصب های بیجا بروی تکنولوژی، دو. ادامه مسیر یادگیری، کانال های موجود و رویکرد مناسب برای یادگیری ریلز و زبان های برنامه نویسی، سه. رویکرد مناسب برای ساخت استارتاپ خود و مسیرهای پیش روی.

حامیان و برگزارکنندگان

کارگاه اول ریلز بوت کمپ توسط coworking space تیمچه و با حمایت های رسانه ای و معنوی، شهرداری منطقه ۶، شتابدهنده آواتک، ایران استارتاپ، ویسی کاپ شریف، وب سایت آموزشی کاریا، ایکامیت، وبنا انجام و برگزار شد.

برای اطلاع از سایر رویدادهای ما در خبرنامه ما عضو شوید.

  • معرفی مربیان
  • ایده پردازی و تیم بندی
  • ارائه کارگاه ها
  • ارائه کارگاه ها
  • تعامل با مربیان
  • گپ و گفت پایانی
  • گپ و گفت پایانی
  • عکس دست جمعی پایان کارگاه
var metaslider_158 = function($) { $('#metaslider_158').addClass('flexslider'); // theme/plugin conflict avoidance $('#metaslider_158').flexslider({ slideshowSpeed:3000, animation:"fade", controlNav:true, directionNav:true, pauseOnHover:true, direction:"horizontal", reverse:false, animationSpeed:600, prevText:"<", nextText:">", slideshow:true }); }; var timer_metaslider_158 = function() { var slider = !window.jQuery ? window.setTimeout(timer_metaslider_158, 100) : !jQuery.isReady ? window.setTimeout(timer_metaslider_158, 1) : metaslider_158(window.jQuery); }; timer_metaslider_158();

۴ استارتاپ موفق و معروف که کارشان با محصول کمینه شروع شد

جمعه, 10/09/2015 - 09:48

در بلاگ پست قبل، درباره اهمیت ساخت نمونه اولیه و محصول کمینه در استارتاپ ها و تمایز و جایگاه هر یک از آن ها مطلب نوشتیم، در این بلاگ پست، به معرفی ۴ استارتاپ معروفی می پردازیم که با توسعه یک محصول کمینه شروع کرده اند و به موفقیت رسیدند.

هر چند که داستان شروع فیسبوک دقیقا با افسانه ای که در مورد آن گفته می شود شروع نمی شود ولی قطعا پایان آن به مانند افسانه است.

چگونه شروع کرد؟

فیسبوک با فیس مش شروع به کار کرد، وب سایتی که مارک زوکربرگ و سه تن از هم کلاسی هایش در دانشگاه هاروارد آن را شروع کردند. ایده ی سایت بسیار ساده بود. به مخاطبان چهره ۲ فرد نشان داده می شد و از آن ها پرسید می شد که کدام یک جذاب تر هستند و آن ها باید انتخاب می کردند. هر چند که این ایده مدت زیادی پا برجا نبود زیرا مارک و دوستانش با استفاده از نفوذ به سرورهای دانشگاه و برداشتن عکس ها دانشجوبان، سایت را بارگذاری کرده اند و دانشگاه به دلایل مختلف قانونی از مارک شکایت کرد و سایت نیز به پایان کار خود رسید.

محصول کمینه

در ژانویه سال ۲۰۰۴، ما شاهد شروع چیزی بودیم که امروزه به نام فیسبوک (Facebook)  شناخته شده است و در ابتدا با نام Thefacebook  شروع به کار کرد و بسیاری از سرویس های کنونی الان را در خود نداشت. سایت در ابتدا به عنوان یک فهرست راهنمای جامع  برای دانشجویان هاروارد شروع به کار کرد و دسترسی آن فقط محدود به دانشجویان این دانشگاه بود ولی بعد از موفقیت در جذب کاربران لازم به سه دانشگاه دیگر نیز گسترش پیدا کرد. این گسترش تا سال ۲۰۰۵ در شبکه دانشگاه ها ادامه پیدا کرد و حتی دانشگاه های انگلستان، مکزیک، استرالیا و نیوزلند نیز کشانده شد. در همین سال بود که فیسبوک با خرید دامنه اصلی خود (Facebook) به ارزش دویست هزار دلار کم کم درهای خود را در ابتدا به افراد بالای ۱۳ سال باز نمود و این شروع سرویسی بود که امروزه در همه جا فراگیر شده است.

دلایل موفقیت محصول کمینه

نسخه ابتدایی که مارک به همه نشان داد، شامل عناصر و کارکردهای واجب و لازم بود و بسیاری از امکانات حال حاضر را نداشت.

اپلیکیشن ابتدا به گروه کوچکی از کاربران اولیه (early adoptors)  برای تست شدن نشلن داده شد و نظرات آن ها جمع آوری شد و بعدها در ساخت محصول نهایی استفاده شد.

توییتر که در ابتدا (twttr) خوانده می شد در سال ۲۰۰۶ توسط ۴ نفر از اعضای شرکت Odeo، با ایده توسعه سرویس پیامکی که به کاربران اجاره دهد با گروه کوچکی ارتباط برقرار کنند شروع شد.

محصول کمینه

نمونه اولیه توییتر طراحی شد تا کارمندان شرکت Odeo  بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر پیام دهند. بعد از این تست داخلی بود که در ژولای ۲۰۰۶ به عموم معرفی شد. اما موفقیت واقعی آن زمانی اتفاق افتاد که توییتر در یکی از کنفرانس های معروف آن موقع (South by Southwest Interactive) در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و تعداد توییت های آن از ۲۰۰۰۰ به ۶۰۰۰۰ افزایش پیدا کرد.

دلایل موفقیت محصول کمینه

توییتر ابتدا بروی گروه کوچکی تست شد و نظرات آن جمع آوری شد.

بسیاری از امکاناتی که توییتر هم اکنون دارد در آن زمان توسعه پیدا نکرده بود و فقط بروی کار کرد اصلی آن یعنی ارتباط برقرار کرد با ۱۴۰ کاراکتر خلاصه شده بود.

چگونه شروع شد؟ خرید کردن بعضی مواقع می تواند خسته کننده شود، مخصوصا وقتی شما محصول مورد نظر خود را نمی توانید پیدا کنید. بنیان گذار آن نیک سویین مرن (Nick Swinmurn) با دست گذاشتن بروی این نیاز آن را به یک ایده چند میلیون دلاری تبدیل کرد.

محصول کمینه

وب سایت اولیه بسیار ساده بود تا جایی که فقط چند عکس از چند مدل کفش که توسط خود نیک گرفته شده بود در آن قرار گرفت. این حرکت با هدف سود آوری نبود بلکه حتی به مغازه دارها گفته شده بود که اگر کفشی فروخته شد، او آن را با قیمت کامل خریداری می کند. هدف اصلی تست ایده و جواب دادن به این سوال بود که آیا مردم آنلاین کفش می خرند؟

دلایل موفقیت محصول کمینه

ساخت نمونه اولیه بسیار ساده از سایت و فراهم کردن امکان تعامل کردن خریدار با ایده

تست کردن فرض های اولیه با مطمئن شدن از اینکه برای این ایده، بازاری وجود دارد.

  • آردوارک (Aardvark)

آردوارک فراهم کننده امکان سوال و جواب برای کاربران خود است، هر سوالی از، سوال در مورد تولد انیشتن تا معرفی کتاب های خوب تاریخی.

چگونه شروع کرد؟

آردوارک به وسیله گروه استارتاپی به نام، مکانیکال زو (The Mechanical Zoo) در سال ۲۰۰۸ وجود آمد و در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل خریداری شد. هدف اولیه، وصل کردن افراد به دوستان و دوستان دوستانشان برای جواب دادن به سوال هایشان بود. زمانی که کاربران سوالی را در سیستم وارد می کردند، آردوارک از دوستان شخص در یک چت زنده می پرسید که چه کسی قادر به پاسخ گویی این سوال است.

محصول کمینه

نمونه اولیه، کاملا بروی تست کردن تعامل کاربران و نیازسنجی محصول متمرکز شد. تا جایی که قبل از اتوماسیون کامل سیستم، تمام جستجوها توسط تیم اصلی به صورت دستی انجام می شد و به آن ها امکان آن را می داد که با کاهش ریسک اتلاف زمان برای توسعه کامل محصول، فرضیات خود را اعتبارسنجی کنند.

دلایل موفقیت محصول کمینه

کاهش رسیک با تست کردن بازار و معتبرسازی ایده

مثال های این چنینی همه، این را به ما نشان می دهند که برای بزرگ شدن باید ابتدا کوچک شروع کرد. تست کردن فرضیات، جمع آوری نظرات، کاهش ریسک، همه و همه نشانه ی به وجود آمدن یک استارتاپ موفق است.

توسعه محصول کمینه یا نمونه اولیه خود را همین الان با ثبت نام در کارگاه های ما شروع کنید و ایده اینترنتی خود را با کاربران اولیه اعتبارسنجی کنید.

لزوم ساخت نمونه اولیه در استارتاپ ها، تمایز آن با محصول کمینه

د., 10/05/2015 - 11:20

مراحل اولیه ساخت یک آسمان خراش با ساخت یک نرم افزار بسیار شبیه به هم هستند. در هر دو، معمار با فراهم کردن طرح های اولیه سعی در شفاف کردن محصول نهایی برای سازندگان یا توسعه دهندگان دارد. در توسعه یک نرم افزار واژگانی چون، بلوپرینت (Blueprint) و وایرفریم (Wireframe)، اصطلاحاتی نام آشنا هستند که هر دو برای شفاف کردن نقشه راه، لازم و ضروری هستند ولی این ۲ ابزار، شما را مسافت زیادی برای اعتبارسنجی محصول پیش نمی برند. برای آن که جان تازه ای به ایده و طرح خود دهید و چشم انداز محصول خود را شفاف بتوانید انتقال دهید، نیاز به یک محصول زنده و قابل لمس دارید. در مثال آسمان خراش، به آن مدل مینیاتوری می گویند و در توسعه نرم افزار آن را نمونه اولیه تعاملی (Interactive Prototype) نام نهاده اند.

از جمله مزایای تولید نمونه اولیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از نظرات کاربران اولیه
  • کاهش شکست محصول
  • تولید موفق کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) از نمونه اولیه

هر چند که  بسیاری از استارتاپ ها  میان MVP و Prototype  تمایزی قائل نیستند، ولی این دو در عمل تفاوت های بارزی دارند. هر ۲ برای اعتبارسنجی محصول خلق می شوند ولی جهت گیری آن ها به سمت ۲ طیف مختلف از مخاطبان و مشتریان است و مراحل ساخت هر کدام با یکدیگر متفاوت است.

از این به بعد در این مقاله از Prototype  به عنوان نمونه اولیه و از MVP به عنوان محصول کمینه نام می بریم.

نمونه اولیه، اولین طراحی از ایده شماست برای آن که  به اطرافیان و سرمایه گذاران اولیه منظور خود را از ایده سریع برسانید و اعتماد آن ها را جلب کنید.

محصول کمینه، اولین ورژن کوچک شده از محصول نهایی شماست که حتی چندین کاربری اصلی از محصول نهایی را نیز دارا می باشد و محصول شما را خاص می نماید و استخوان بندی محصول نهایی شما از این مرحله شروع می شود. هدف شما از تولید آن ساخت پایگاه اولیه از کاربران است.

نمونه های اولیه، سریع و کثیف هستند، هدف شما از تولید آن پی بردن به این واقعیت است که آیا ایده من جایگاهی در میان مشتریان خواهد داشت یا نه و چه تغیرات اساسی باید در محصول داده شود. بعد از آن که سرمایه اولیه را جذب کردید و از همه مهمتر، نظرات کاربران اولیه را گرفتید از این مرحله می گذرید و اگر به نتیجه نرسیدید آن را تغییر می دهید و دوباره تلاش می کنید و بعد از این مرحله با اطلاعاتی که بدست آوردید به سمت ساخت محصول کمینه می روید. پیاده کردن هر دوی این روش ها، حیاتی و ضروری است. هر دو روش ابزارهایی هستند که باید در جای درست و زمان درست استفاده شوند.

هدف ما از این مقاله، تشریح مزایای ساخت نمونه اولیه است که در ادامه به آن می پردازیم:

نمونه اولیه، به ایده شما روح می دهد

بیان و جمع بندی ایده شما در ذهنتان می تواند برای خود شما گیج کننده و گنگ باشد، حال آن که وایرفریم ها  و موک آپ ها هم ابزارهای بصری محدودی هستند، برای آن که  ایده خود را به نحو احسن بیان کنید نیاز به یک محصول ساده تعاملی دارید که ایده شما را برای مخاطبانتان قابل فهم کند و بشود از نظرات آن ها استفاده کرد. گاهی اوقات در مراحل توضیح ایده خود به صورت کلامی، بعد از آن که مخاطبان منظور شما را از ایده درک نکردند از خود می پرسید که کجای کار ایراد دارد در حالیکه شما ابزار درست برای انتقال ایده خود را نداشته اید.

نمونه اولیه فراهم کننده مدلی تعاملی برای کاربران است

تولید سریع نمونه اولیه، نیاز به تمام ویژگی های کاربردی ندارد. بلکه فراهم کننده عناصر تعاملی و برخی کارکردهای اصلی ایده شماست. هدف این است که کاربران، هدف نهایی و چشم انداز شما از محصول را درک کنند. ضمن آن که شما همیشه با فرضیاتی دست به ساخت یک محصول می زنید که این فرضیات خود باید تست شوند، به عنوان مثال، فرض کنید که شما با مشاهده مشکلی در جامعه، پی به این می برید که ایده ساخت یک نرم افزار موبایل می تواند این مشکل را حل کند و برای این راه حل خود فرضیاتی را متصور می شوید، حال آن که ممکن است این فرضیات اشتباه بوده و شما  را از مسیر اصلی دادن راه حل مناسب دور کنند.

نمونه اولیه به شما کمک می کند که با سرمایه گذاران تعامل بهتری داشته باشید

به سرمایه گذاران نشان دهید که شما متعهد و کاری هستید، و فقط کسی نیستید که با یک ایده خام به پیش آن ها رجوع کرده است. بدون داشتن یک محصول اولیه بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای شما را جدی نمی گیرند. از این طریق سرمایه گذار درک بهتری از محصول به دست می آورد و عمده وقت شما برای توضیح دادن ایده به هدر نمی رود.

نمونه اولیه بنیان توسعه نرم افزار شما را محیا می کند.

داشتن یک معماری روان و شفاف در محصول اولیه  به تیم توسعه دهنده و تیم طراحی اجازه می دهند که  بسیار ساده تر محصول کمینه را بسازند و راحتر و روان تر بتوانند با یکدیگر کار کنند.

در پایان چیزی که دغدغه تیم ریلز بوت کمپ نیز می باشد تولید به موقع و سریع یک محصول یا نمونه اولیه است،  تا با ابزار درست که در اینجا ما آن را ریلز در نظر گرفته ایم، شاهد ایده های بهتر و بیشتری باشیم که به موفقیت نزدیک شده اند مخصوصا برای بنیان گذاران غیر فنی. برای ثبت نام در کارگاه های ریلز بوت کمپ به اینجا مراجعه کنید، برای آشنایی با چارچوب ریلز بلاگ پست، ریلز به زبان ساده را مطالعه کنید.

ما در مقاله بالا از منابع زیر استفاده کرده ایم:

http://svsg.co/prototype-is-not-mvp-know-what-youre-building/

http://clearcode.cc/2015/02/prototyping-before-mvp/

http://www.forbes.com/sites/martinzwilling/2014/07/14/kickstart-your-startup-credibility-with-a-prototype/

برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت محصول اولیه و محصول کمینه می تونید به بلاگ رضا شادمان هم مراجعه کنید

۱۲ سایت معروف که احتمالا نمی دانستید با ریلز ساخته شده اند

ی., 10/04/2015 - 09:38

اگر شما هم مثل ما از علاقه مندان به چارچوب ریلز باشید، احتمالا براتون این سوال مطرح شده که چه سایت ها و استارتاپ هایی از ریلز استفاده می کنند. اگر با چارچوب ریلز آشنا نیستید، به بلاگ ریلز به زبان ساده رجوع کنید.

با رشد جامعه ریلز و افزایش تقاضا برای یادگیری آن به واسطه آزاد بودن، منعطف بودن وسریع تر بودن ان، شرکت های بسیاری از کوچک گرفته تا بزرگ از این چارچوب استفاده می کنند، ۱۲ تا از این معروف ترین آن ها شامل:

توییتر (Twitter): نیاز به معرفی نیست، هر چند که توییتر به خاطر دلایل اسکیل کردن دیگر از روبی و ریلز استفاده نمی کند ولی توییتر با ریلز،  توییتر شد. شما هم می توانید توییتر بعدی باشید.

شاپیفای  (Shopify): تاسیس شده در سال ۲۰۰۶، پلتفرمی که بیش از ۱۲۲ میلیون دلار برای توسعه و رشد پلتفرم خودش خرج کرده است. و به شما امکان ساخت فروشگاه الکترونیکی خود را می دهد.

کرانچ بیس (Crunch Base): یکی از پیشروها در زمینه ی تامین منابع استارتاپی است، پایگاه  داده ای مجانی که شامل دانش تکنولوژی، شرکت ها، متخصصان و سرمایه گذاران هستش.

گروپان (Groupon): تاسیس شده در سال ۲۰۰۸، می توان گفت که بزرگترین شرکت تخفیف گروهی در جهان است که ما نیز در ایران معادل آن را با تخفیفان و نت برگ داریم.

بلومبرگ  (Bloomberg): تاسیس شده در سال ۱۹۸۱ توسط مایکل بلومبرگ، با بیش از ۱۵۰۰۰ کارمند، بلومبرگ یکی از بزرگترین شرکت هایی است که هم اکنون از ریلز استفاده می کند. بلومبرگ ارائه دهنده سرویس های خبری و اطلاعاتی خاص در دنیا است.

ایندیگوگو (Indiegogo): یکی از سرشناش ترین بسترهای برون سپاری مالی (کرادفاندیگ) در دنیا است که رقابت شدیدی با کیک استارتر، رقیب خود دارد. تاسیس شده در سال ۲۰۰۸ که  تا کنون بیش از ۵۵ میلیون دلار فاند برای پروژه های مختلف جمع آوری کرده است.

ایربی ان بی (Airbnb): یک فروشگاه مردمی برای رزرو و پیدا کردن محل های اقامتی خاص است. تاسیس شده در سال ۲۰۰۸، که ارزش سرمایه گذاری اولیه آن (Seed Fund) به ۳۰۰ میلیون دلار می رسد و تنها در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ میلیون کاربر فعال رسید.

ساندکلاد (Soundcloud): پیشرو در پلتفرم های اجتماعی صدا، جایی که شما می توانید صدا و موسیقی تولید کنید و بروی آن به اشتراک بگذارید.

زن دسک (Zendesk): فرموله  شده در ریلز، یکی از بهترین و قوی ترین پلتفرم های ارائه خدمات پشتیبانی مشتری آنلاین به شرکت ها در دنیا است.

هولو (Hulu): سرویس معروف آنلاین ویدئویی است که پیشنهاد مشاهده ویدئوهای مورد علاقه و معروف شما را برای مشاهده می دهد.

گیت هاب (Github): اگر اهل تکنولوژی و برنامه نویسی باشید حتما اسمش را شنیده اید که  در واقع شبکه اجتماعی برنامه نویسان است. با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری که چند سال قبل دریافت کرد، تبدیل به پیشرو این صنعت شد.

اسلاید شر (Slideshare): پلتفرم مورد علاقه من، اگر دانشجو بوده اید و نیاز به منابع انگلیسی داشته اید، قطعا ارزش اسلایدهای این پلتفرم را می دانید. بهشتی برای اسلایدها است که توسط لینکدین به ارزش ۱۱۹ میلیون دلار خریداری شد.

سایت های بالا همه نمونه های موفقی از شرکت های خارجی بوده اند. چه سایت های موفقی در ایران وجود دارد؟  در قسمت نظرات، سایت هایی که در ایران بر چارچوب ریلز کار می کنند را به ما و مخاطبان معرفی کنید.

اگر تازه با چارچوب ریلز آشنا شده اید و همیشه قصد داشتید که ایده های خود را به وافعیت تبدیل کنید ولی نیاز به سکوی پرتاب اولیه دارید، در کارگاه های ما شرکت کنید. از ایده تا محصول اولیه در ۱۴ ساعت بر چارچوب ریلز

ریلز بوت کمپ از کجا شروع شد!

ش., 10/03/2015 - 12:12

جریان راه انداختن رویداد از جایی شروع شد که ما چندین شکاف عمیق در اکوسیستم استارتاپی ایران دیدیم:

  • فاصله زمانی زیادی بین ارائه محصول اولیه و ایده وجود داشت
  • تقریبا تمام استارتاپ های این حوزه از نبود توسعه دهنده ای که پای کار واسه می نالیدند
  • ریلز به عنوان یک چارچوب نرم افزاری سریع و راحت واقعا جاش خالیه
  • تعداد کم توسعه دهندگان خانم در این اکوسیستم

خوب شاید بگید که چندتا هندوانه رو که نمی شه با یک دست برداشت، که البته باور ما هم هست ولی از طرفی هم معتقد هستیم که اگر چیزی سر جاش  با یک تیم خوب درست بشه، میشه.

ایده اولیه این رویداد از طرف دکتر شفیعی دانشگاه تهران بود که قبلا این ایده رو در سطح کوچکتر با افراد مختلف امتحان کرده بودند و نمونه های بین المللی موفقی هم مثل، RailsGirls و RailsBridge داشته.

ما هم رویداد رو با ماهیت غیرانتفاعی بودن و آزاد بودن شروع کردیم و امیدواریم که با حمایت اکوسیستم و جامعه داوطلب بتونیم اون رو جا بندازیم و نه فقط در تهران که در شهرهای تهران هم بتونیم انجامش بدیم.

به نظر ما جامعه استارتاپی نیاز ضروری به رویدادهایی داره که نقش برآورده کننده ابزار لازم رو دارند. و رویداد بوت کمپ ریلز هم از این نوع هستش، قصد ما معرفی، ترویج و آموزش ابزارها و طرز فکرهایی هست که بتونن عمق و سواد این جامعه رو بیشتر کنن و امیدواریم که بتونیم در درجه اول،  کمک کنیم به افراد تا بتونن ایده های خودشون رو در چارچوب ریلز پیاده کنن و در درجه دوم ترویج برنامه نویسی خانم ها و خود پلتفرم ریلز در ایران هستش.

ما رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

فیسک بوک | توییتر

ریلز به زبان ساده

ش., 10/03/2015 - 10:40
ریلز چیست؟

ریلز یک چارچوب توسعه نرم افزارهای وب می باشد که طراحی شده تا با زبان برنامه نویسی روبی کار کند. سخت شد؟

خوب بگذارید تا از بالا به تعریف نگاه کنیم، یک زبان برنامه نویسی به نام روبی وجود دارد که کد زدن با آن بسیار لذت بخش است. در واقع قصد به وجود آورنده زبان این بوده که افرادی که با آن کد می زنند، از کد زدن خوشحال باشند.

مثال: اگر در PHP بخواهیم چیزی را پرینت بگیریم، باید بنویسیم:

echo “Hello World”;

سمیکالن ; رو می بینید؟ حالا اکو اصلا به چه معناست؟

در طرف دیگه اگر همین فرمان را با روبی بخواهیم انجام دهیم، می نویسیم:

puts “Hello World”

سمیکالنی وجود ندارد، و puts بیشتر از echo قابل درک است.

حالا اینجا را تصور کنید که شما ساعت ها و روزها به همین شیوه کد بزنید. چیز کوچکی است ولی تمایز بزرگی ایجاد می کند.

تنها مشکل روبی این بود که برای توسعه وب طراحی نشده بود، یعنی شما نمی توانستید با آن وب سایت درست کنید، تا زمانی که ریلز به وجود آمد.

ریلز قطعا تنها چارچوب برای روبی نیست ولی پر طرفدارترین چارچوب است، کاری که ریلز می کند آن است که شرایطی را محیا می کند که شما می توانید با روبی وب سایت درست کنید.

روبی روی ریلز چیست؟

Ruby on Rails اصطلاح رسمی و کامل برای ریلز است و توسعه دهندگان معمولا قسمت اول را حذف می کنند و فقط ریلز را به کار می برند.

من شنیده ام که ریلز برای تازه کارها بسیار مناسب، چه طوری؟

دلایل زیادی است که این تمایز ایجاد می شود. اولین دلیل، مناسب بودن و قابل درک بودن زبان روبی برای تازه کارها است زیرا به زبان آدمیزاد نزدیک تر است.

حالا چرا ریلز؟ برای آن که بسیاری از کارها و کدها و کارهای سخت را ریلز برای شما تولید می کند. در واقع اگر بخواهم توصیف مناسبی برای آن پیدا کنم، دقیقا مانند توانایی راندن تریلی ۱۸ چرخ است که ریلز این توانایی را به شما می دهد و کمکتان می کند که این کار را انجام دهید. در واقع ریلز کنترل بسیاری از چیزهای بدیهی و تکراری را بر عهده می گیرد و شما را متمرکز بروی کارکرد اصلی نرم افزارتان می کند. البته گاهی این مزیت عین شمشیر دو لبه است، چون ممکن است اصول اولیه را به خوبی یاد نگیرید. برای همین است که ما در این کارگاه بروی اصول اولیه تاکید زیادی داریم.

من چه مقدار نیاز به یادگیری روبی دارم، قبل از آن که با ریلز کار کنم؟

نظرات در این مورد بسیار زیاد است. ولی بهتر است که اصول اولیه برنامه نویسی مانند، حلقه، شروط، انواع داده ها و متودها را بدانید ولی نیازی به حرفه ای بودن در این زبان نیست. راحت باشید.

ولی واقعا چه چیزی ریلز را متمایز می کند؟

یکی از دلایلی که ریلز را بسیار محبوب کرده، توانایی ساخت سریع محصول اولیه است، و حدث بزنید این ویژگی برای چه کسانی بسیار مهم است؟ درسته استارتاپ ها

شما با ریلز، ایده اولیه خود را تنها در چند ساعت می توانید بسازید.

با ریلز چه چیزهایی می توان ساخت؟

هر آن چه که در بستر وب در سر دارید را می توان ساخت، استارتاپ هایی مانند، Hulu، Airbnb، Basecamp با ریلز ساخته شده اند.

بر بستر موبایل چه؟ با ریلز برای موبایل هم می شود کار کرد؟

بله، البته تا حدودی، شما به طور مشخص نمی توانید، یک موبایل اپلیکیشن بسازید. ولی می توانید نرم افزاری را که برای وب نوشته اید به عنوان استخوان بندی اولیه برای موبایل استفاده کنید، که با یه مقدار کمک گرفتن از روبی و چارچوب هایی مانند Ruby Motion، اپلیکیشنتون آماده برای IOS و Android می شود.

قبلا زبان های برنامه نویسی دیگر را امتحان کرده اید و هنوز یاد نگرفته اید؟

خوب باید گفت که ریلز یک زبان نیست ولی حتی اگر روبی را هم بخواهم مثال بزنم، یادگیری این زبان بسیار شیرین و آسان است و قطعا پیشنهاد ما این است که بدون تلاش برای یادگیری آن نا امید نشوید.

از کجا باید شروع کرد؟

برای یادگیری ریلز، منابع زیادی وجود داره، ولی یکی از بهترین و لذت بخش ترین آن ها که از طریق بازی کردن به شما آموزش می دهد، Rails For Zombies هستش.

بهترین منبع هم برای آموزش روبی، سایت Code Academy هستش که پیشنهاد می کنم به هر جفت این ها سر بزنید.

کارگاه های ما را فراموش نکنید، هدف ما فقط آموزش ریلز در این کارگاه ها نیست بلکه ترویج ذهنیت و پایه و اساس توسعه نرم افزار است و  یاددهی ریلز بهانه ای که جامعه ای بسازیم از افرادی که بهتر، راحتر و سریع تر نرم افزار در بستر وب تولید می کنند.