تصویر منوچهر صدری خانلو
بهینه سازی سایت، بهینه سازی برای موتورهای جستجو

در ادامه مطالب گذشته درباره موتورهای جستجو قرار بود امروز در رابطه با اهمیت و لزوم بهینه سازی برای موتورهای جستجو صحبت کنم. اصلاً چرا به بهینه سازی نیاز داریم؟ مگر موتورهای جستجو به خودی خود مشکل خاصی دارند که نیاز به این بند و بساط باشد؟ در این پست به این پرسش پاسخ می دهم.
 
در یک تعریف، بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، فرآیندی است که صفحات ساخته‌شده به وسیله‌ی افراد برای سایر افراد و موتورهای جستجو قابل استفاده شوند. وقتی صفحه‌ای قرار باشد هم برای روبات‌های جستجوگر و هم افراد مناسب شود، طبیعتاً در برخی موارد باید مصالحه‌ صورت بگیرد.
 
یکی از بحث‌هایی که هم اهالی بیزنس و هم اهالی تکنولوژی ممکن است در مورد بهینه‌سازی به ذهنشان برسد این است که:

  • هیچ مهندس باهوشی موتور جستجویی را نمی‌سازد که وب‌سایت را مجبور به پیروی از برخی قواعد و اصول برای ایندکس‌شدن یا رتبه‌بندی‌شدن کند. عقل سلیم حکم می‌کند یک موتور جستجو هر نوع وب‌سایتی را با هر نوع ساختاری ایندکس کند، خواه ساختار پیچیده، ناقص یا ساده باشد.

پاسخ شما به این شبهه چیست؟
در ابتدا ممکن است پاسخ دادن به این سوال کمی سخت به نظر برسد. اما وقتی شما بتوانید آنچه اتفاق می‌افتد را به دقت و جزئیات متوجه شوید، توضیح و پاسخ به این شبهه کار چندان دشواری نیست.
 
محدودیت‌های سه‌گانه
اغلب موتورهای جستجو از اصول مشترکی پیروی می‌کنند که قبلاً (در بخش اول) در مورد آن صحبت کردیم. روبات‌ها در وب و از طریق لینک‌ها شروع به گشتن (خزش) می‌کنند و به ایندکس‌کردن محتوای صفحات در پایگاه‌های داده خود می‌پردازند. اما خوب مساله به همین‌جا ختم نمی‌شود و تکنولوژی‌های موجود با برخی از محدودیت‌ها مواجه هستند. این محدودیت‌ها ممکن است شما را با مشکلات زیادی در بحث ایندکس‌شدن و رتبه‌بندی مواجه کنند. سه محدودیت اصلی عبارتند از:
 
محدودیت 1) مشکلات خزش و ایندکس کردن

  • موتورهای جستجو قادر به پر کردن فرم‌های وبی نیستند و محتوایی که در پس این فرم‌ها قرار می‌گیرد معمولاً ایندکس نمی‌شود، مگر اینکه سازندگان وب‌سایت راهکاری برای موضوع اندیشیده باشند.
  • ساختار نامناسب لینک‌های یک وب‌سایت ممکن است باعث شود تا روبات‌ها در نهایت نتوانند برخی از صفحات را بیابند و ایندکس کنند. همچنین گاهی ممکن است لینک‌های نامناسب باعث شوند تا روبات اهمیت بسیار پایینی برای محتوای مهم در نظر بگیرد.
  • صفحات وبی که حاوی فایل‌های فلش، فریم‌ها، اپلت‌های جاوا و برخی محتوای دیگر هستند، به وسیله‌ی موتورهای جستجو به خوبی ایندکس نمی‌شوند.
  • متونی که در قالب اچ‌تی‌ام‌ال یا قابل پردازش نباشند، معمولاً به وسیله‌ی موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شوند.

محدودیت 2) محتوا و آنچه کاربران به دنبال آن هستند

 

  • تمام متونی که در صفحات وب‌سایت نوشته می‌شوند، معمولاً متناسب با آنچه که کاربران به دنبال آن هستند نوشته نمی‌شوند. برای مثال شما ممکن است وب‌سایتی مرتبط با اتومبیل داشته باشید، در حالیکه کاربران در اینترنت به دنبال «ماشین» بگردند! همین‌طور برای عبارت «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» که کاربران ممکن است کلمات «بهینه‌سازی سایت»، «سئو» یا «SEO» را جستجو کنند.

زبان‌ها یا روش‌های نوشتن ممکن است در رتبه‌بندی و ایندکس‌شدن محتوا تاثیرگذار باشند. برای مثال در زبان انگلیسی Color و Colour هر دو به یک کلمه اشاره دارند. تنها تفاوت آنها در British یا American بودن آنهاست.

 

 

  • تفاوت‌های زبانی نیز مساله‌ی دیگری است. ممکن است شما وب‌سایتی به زبان عربی داشته‌باشید، اما متوجه شوید عمده‌ی بازدیدکنندگان شما از ژاپن هستند!

محدودیت 3) اثر افتادن درخت در جنگل!

 

 

  • یک ضرب‌المثل هست که بیان می‌کند: «اگر درختی در جنگل افتاد و کسی دور و بر نبود، انگار اتفاقی نیفتاده است». این مساله در مورد موتورهای جستجو نیز صادق است. شما بهترین مطالب ممکن را هم که تهیه‌کرده‌باشید تا زمانیکه که کسی از آن مطلع نشود انگار اتفاقی نیفتاده است. در واقع موتورهای جستجو قادر به تشخیص مناسب کیفیت مطالبی که تهیه کرده‌اید نیستند. لذا باید به دنبال راه‌هایی بود که مطالب خوب تهیه شده را در معرض دید کاربران قرار داد. البته آنچه گفته شد به این معنا نیست که موتورهای جستجو نمی‌توانند مطالب خوب وب‌سایت‌های شناخته‌شده را در رتبه‌ی بهتری در مقایسه با سایر مطالب قرار دهند، بلکه مقصود این است که موتورهای جستجو نمی‌توانند به خودی خود مطلبی را محبوب تلقی کنند و این دقیقاً کار یک بازاریاب جستجو است!

بهینه‌سازی و ماهیت متغیر آن
در اواسط دهه‌ی 90 که موضوع بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو مطرح شد، اولین بار بحث ثبت دستی، کلمات کلیدی و تگ‌ها به عنوان عوامل موثر در رتبه‌بندی به میان آمد. در سال 2004 لینک‌بامبینگ و روش‌های خرید لینک و مبادله آن رایج شد. در سال 2010 شبکه‌های اجتماعی به میان آمدند و این داستان همچنان ادامه دارد.
جدای از اینکه روش‌ها به چه میزان تغییر می‌کنند و در هر زمانی چه مسائلی بیشتر مورد تاکید هستند، ماهیت نیاز به شناخته‌شدن مرتباً تشدید می‌شود. تعداد بسیار زیاد وب‌سایت‌های موجود در اینترنت شانس دیده‌شدن را کمتر و کمتر می‌کند. در این میان آنچه به شما فرصت معرفی محصولات و خدماتتان را می‌دهد، دیده‌شدن بهتر در نتایج جستجو است.

 

 

 

 

 

افزودن نظر جدید