تصویر منوچهر صدری خانلو
بهینه سایت، بهینه سازی برای موتورهای جستجو
یکی از مهمترین موضوعاتی که برای داشتن یک روش اثربخش در تهیه‌ی طرح و برنامه‌ی بهینه‌سازی موتور‌ جستجو باید در نظر گرفت مخاطب وب‌سایت شماست. اطلاع از اینکه کاربران شما به چه میزان از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند یا اینکه به چه میزان از طریق جستجو به وب‌سایت شما دسترسی دارند به تلاش‌های آتی شما جهت خواهد داد.
 
استفاده از موتورهای جستجو سال‌های زیادی است که رایج است و در طی این سال‌ها وب و موتورهای جستجو دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شده‌اند. اما آنچه همچنان ثابت باقی مانده است دلایلی است که کاربران را نیازمند جستجو می‌کند. گام‌هایی که معمولاً افراد برای انجام یک جستجو طی می‌کنند به شرح زیر هستند.

  1. نیاز به یافتن یک پاسخ در کاربر وجود دارد.
  2. این نیاز باید در قالب واژگان و کلمات فرموله شود، این واژگان را در اصلاح «عبارت جستجو » یا کوئری می‌نامند.
  3. کاربر عبارت جستجو را در یک موتور جستجو وارد می‌کند.
  4. کاربر در بین نتایج جستجو به دنبال پاسخ خود می‌گردد.
  5. بر روی یک نتیجه کلیک می‌کند.
  6. به دنبال پاسخ خود می‌گردد یا لینکی که وی را به پاسخ سوالش برساند.
  7. اگر موفق نشد، به صفحه‌ی نتایج جستجو بازمیگردد تا لینک دیگری را امتحان کند.
  8. در صورت عدم موفقیت عبارت جستجو را تغییر می‌دهد و مجدداً جستجو می‌کند.

 
زمانی که کاربر گام‌های فوق را طی می‌کند و موفق به یافتن پاسخ خود می‌شود احساس خوبی خواهد داشت. این احساس خوب هم نسبت به موتور جستجو و هم نسبت به وب‌سایت در وی ایجاد خواهد شد. از زمان شروع جستجو بر روی وب، نیاز مردم به جستجو مرتباً در حال افزایش بوده‌است به طوری که در سال 2005 بیش از 90 درصد کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می‌کردند.
 
نگاهی کلی به برخی از اطلاعات موجود
زمانی که یک نگاه کلی به اطلاعاتی که در مورد موتورهای جستجو در دسترس قرار دارد می‌کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم که از منابع مختلف جمع‌آوری شده‌اند. سعی بر این شده تا اطلاعاتی را که جدیدتر هستند در اینجا بیاوریم. هدف از آوردن این اطلاعات تعیین آنچه کاربران در جستجوی آن هستند نیست. بلکه هدف نشان دادن قدرتی است که جستجو کردن به شما می‌دهد.
 
نتایج یک بررسی بوسیله‌ی comScore در سال 2010:

64.4 درصد از کل جستجوهایی که در کشور آمریکا انجام می‌شود بر روی وب‌سایت گوگل است. 17.7 درصد از جستجو‌ها بر روی وب‌سایت یاهو (0.8 درصد افزایش) و 11.8 درصد از جستجوها بر روی وب سایت بینگ (0.1 درصد افزایش) انجام شده است.
  • آمریکایی‌ها در ماه آوریل نزدیک به 15.5 میلیارد بار بر روی اینترنت جستجو کردند که 10 میلیارد از این جستجوها بر روی گوگل، 2.8 میلیارد بر روی یاهو، 1.8 میلیارد بر روی بینگ، 574 میلیون بر روی Ask و 371 میلیون بر روی AOL بوده‌است.
  • ماه آوریل گوگل با انجام 14 میلیارد جستجو (در کل دنیا) همچنان به عنوان موتور جستجوی پیشتاز است. همچنین سایت یاهو 2.8 میلیارد جستجو، بینگ 1.9 میلیراد جستجو و آمازون 245 میلیون (8 درصد افزایش) جستجو  ثبت کردند.

 

نتایج یک بررسی بوسیله‌ی PEW در آگوست 2008:

درصد کاربرانی که به طور همزمان هر روز از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده می‌کنند از سال 2002 که یک‌سوم کل کاربران را تشکیل می‌داد به 49 درصد رسیده‌است.
با این آمار می‌توان گفت درصد کسانی که درصد استفاده کل کاربران اینترنت از موتور جستجو در روز، با احتساب مراجعه به ایمیل و نرم‌افزارهای اینترنتی نزدیک به 60 درصد است.

 

نتایج یک بررسی بر روی ترافیک اینترنتی آمریکا بوسیله‌ی EightFoldLogic در سال 2009:

گوگل 78.43 درصد از ترافیک را دربر می‌گیرد.
یاهو 9.73 درصد از ترافیک را دربر می‌گیرد.
بینگ 7.86 درصد از ترافیک را دربر می‌گیرد.

 

نتایج یک بررسی بوسیله‌ی فارستر در جولای 2009:

حجم بازاریابی تعاملی  در سال 2014 به مرز 55 میلیارد دلار خواهد رسید.
این مبلغ 21 درصد کل بودجه‌ای است که صرف بازاریابی خواهد شد.

 

وب‌ویزیبل و نیلسن در سال 2007 پس از بررسی جستجو‌های محلی به این نتایج رسیدند:

74 درصد پرسش‌شوندگان از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعاتی در مورد کسب و کار‌های محلی استفاده می‌کنند. 65 درصد افراد به صفحات زرد کاغذی، 50 درصد به صفحات زرد اینترنتی و 44 درصد به روزنامه‌ها مراجعه می‌کنند.
86 درصد پرسش‌شوندگان از اینترنت برای جستجوی یک کسب و کار محلی استفاده کرده‌اند. این رقم در سال پیش (2006) 70 درصد بوده‌است.
برای 80 درصد پرسش‌شوندگان پیش‌آمده‌است که ابتدا خدمت یا محصولی را در اینترنت جستجو کنند و سپس آنرا به صورت حضوری از محلی خریداری کنند.

 

نتایج یک مطالعه‌ی یاهو در سال 2007 نشان می‌دهد:

تبلیغات آنلاین باعث رشد خرید افراد می‌شود. نسبت این رشد در خرید‌های حضوری 6 برابر خرید‌های آنلاین است.
شرکت‌کنندگان در این مطالعه به ازای هر دلاری که آنلاین هزینه کرده‌بودند، 16 دلار را به صورت حضوری خرج کرده‌بودند.

 

نتایج یک بررسی بر روی لاگ جستجو‌های انجام شده در AOL که ناخواسته منتشر شده‌است نشان می‌دهد:

اولین نتیجه‌ای که موتور جستجو به کاربر بازمی‌گرداند، 42 درصد کل کلیک‌های انجام شده را به خود اختصاص می‌دهد.
دومین نتیجه‌ای که موتور جستجو به کاربر بازمی‌گرداند، 11.94 درصد کل کلیک‌ها، سومین نتیجه 8.47 درصد، چهارمین نتیجه 6.05 درصد و باقی نتایج کمتر از 5 درصد کلیک‌های انجام شده را به خود اختصاص می‌دهند.
10 نتیجه اول جستجو 89.71 درصد کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. 10 نتیجه‌ی دوم جستجو (که به طور عادی در صفحه دوم لیست می‌شوند) 4.37 درصد کلیک‌ها و سومین صفحه 2.42 درصد، چهارمین صفحه 1.07 درصد و سایر صفحات کمتر از 1 درصد کلیک‌های انجام شده بر روی نتایج جستجو رو به خود اختصاص می‌دهند.

 
یک بررسی روی حرکت چشم کاربران
به نتایج حاصل از بررسی حرکت چشم کاربر در مواجهه با نتایج جستجو در تصویر زیر توجه کنید. این تصویر به تنهایی حاوی اطلاعات مهمی است که نتایج بررسی‌های که قبلاً آنها را مرور کردیم موید آن است.
 

 
اهمیت قرار گرفتن در نتایج بالاتر در موتورهای جستجو به وضوح در تصویر فوق مشخص است. نکته مهم‌تر اینکه کاربران توجه بسیار بیشتری به نتایج ارگانیک جستجو در مقایسه با تبلیغات موجود در صفحه (سمت راست بالای صفحه) دارند.
از مجموع آنچه که در این بخش مورد بحث قرار گرفت، می‌توان به برخی نتایج مهم رسید:
 
  1. جستجوی اینترنتی در میان کاربران بسیار محبوب است! تقریباً کاربری وجود ندارد که بدون جستجو در اینترنت به گشت و گذار بپردازد.
  2. نمایش داده شدن در اولین نتایج حاصل از موتورهای جستجو، اهمیت بسیار زیادی در میزان دیده‌شدن شما دارد.
  3. نمایش داده شدن در اولین نتایج حاصل از موتورهای جستجو، نه تنها ترافیک بسیار زیادی را راهی وب‌سایت شما خواهد کرد، بلکه به نوعی نشانی از اعتبار و اعتماد کاربران (مشتریان) به شماست.
  4. میزان بسیار زیادی از عملیات تجاری، منشا اینترنتی دارد. آثار اینترنت را نباید تنها در خود اینترنت جستجو کرد.

در نهایت اینکه، به طور کلی اینترنت و به طور خاص موتورهای جستجو، بدون شک از بهترین و مهمترین ابزارهای جلب مخاطب (مصرف‌کنندگان) برای کسب و کار است.
 
در بخش بعد راجع به اهمیت بهینه سازی صحبت خواهم کرد.

افزودن نظر جدید