تصویر منوچهر صدری خانلو
بهینه سایت، بهینه سازی برای موتورهای جستجو

در مطلب قبل به بیانی کلی از نحوه عملکرد موتورهای جستجو پرداختم. در این قسمت به بیان سه راهنمایی از وب مسترهای موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو می پردازم. این راهنمایی ها پیش تر در پایگاه اینترنتی SEOMOZ منتشر شده اند.
 
چند راهنمایی از وب‌مستر موتور جستجوی یاهو:
فاکتورهای بسیاری در اینکه سایت شما در نتایج جستجو دیده می‌شود یا اینکه وضعیت بدتری در نتایج پیدا می‌کند وجود دارد. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • تعداد سایت‌های دیگری که به شما لینک شده‌اند.
  • محتوای صفحات وب‌سایت
  • تغییراتی که در ایندکس‌ها به‌وجود می‌آید (بروزرسانی ایندکس‌ها).
  • آزمایش نسخه‌های جدید محصول
  • پیداکردن سایت‌های دیگر
  • تغییر در الگوریتم‌های جستجو

 
چند راهنمایی از وب‌مستر موتور جستجوی بینگ:
مهندسان مایکروسافت در موتور جستجوی بینگ به شما راه‌های زیر را برای بهبود وضعیتتان در نتایج جستجو پیشنهاد می‌کنند:

  • در محتوای قابل نمایش به کاربران به دنبال قراردادن کلماتی باشید که می‌دانید کاربران ممکن است در جستجوی آنها باشند.
  • بهتر است سایز صفحات را تا حدی کاهش دهید که هر صفحه یک عنوان موضوع داشته باشد. یک صفحه‌ی HTML که تصویری در آن وجود ندارد باید کمتر از 150 کیلوبایت باشد.
  • تمام صفحات وب‌سایت شما باید حداقل به واسطه‌ی یک لینک ثابت قابل دسترسی باشند.
  • متنی را که می‌خواهید ایندکس شود به صورت عکس روی وب‌سایت قرار ندهید. برای مثال اگر می‌خواهید نام شرکت و آدرس شرکت در موتورهای جستجو ایندکس شود آنرا به جای اینکه به صورت تصویر در وب‌سایت قرار دهید به صورت نوشته در وب‌سایت قرار دهید.

 
چند راهنمایی از وب‌مستر موتور جستجوی گوگل:
گوگلی‌ها موارد زیر را برای اینکه در موتور جستجوی ما نتایج بهتری داشته باشید پیشنهاد می‌کنند:

  • صفحات خود را برای کاربران بسازید نه موتورهای جستجو! هیچوقت کاربران خود را فریب ندهید و محتوای غیرواقعی به آنها ارائه نکنید. بین محتوایی که به کاربران نمایش می‌دهید و به موتور جستجو ارائه می‌کنید نباید فرقی باشد. این کار در اصطلاح «در لفاف پوشاندن » نامیده می‌شود.
  • ساختار سایت و لینک‌های خود را واضح طراحی کنید. هر صفحه باید حداقل به واسطه‌ی یک لینک قابل دسترسی باشد.
  • سایتی را ایجاد کنید که اطلاعات مفید داشته باشد و صفحاتی را طراحی کنید که به وضوح و درستی محتوای شما را به کاربر ارائه کنند. دقت کنید که عناصر <title> و صفات ALT توصیف درستی از آنچه مدنظر شماست باشند.
  • تعداد لینک‌های موجود در یک صفحه را کنترل کنید (بیشتر از 100 لینک نباشند).

 
آنچه بیان شد بخش بسیار بسیار اندکی از آنچه بود که شما برای یک تجربه موفق بهینه‌سازی نیاز دارید تا بدانید!
اما این احساس به شما دست ندهد که مطالب زیادی از این موضوع نمی‌دانید!
در طی بیش از یک دهه از حضور موتورهای جستجو به صورت فعال در وب، بازاریابان جستجو روش‌هایی را درباره‌ی اینکه موتورهای جستجو وب‌سایت‌ها را چطور رتبه‌بندی می‌کنند یافته‌اند. بسیاری از آنچه ما به عنوان بازاریان جستجو می‌دانیم درست است و نتایج مثبتی برای ما در پی دارد. در حوزه‌ی بازاریابی جستجو (Search Marketing) کنفرانس‌هایی برگزار می‌شود که در بخشی آنها نمایندگان موتورهای جستجو اطلاعاتی را در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهند تا به نتایج بهتری نائل شوند. از جمله‌ی این کنفرانس‌ها می‌توان به نمایشگاه بازاریابی جستجو، وب‌مسترورلد، استراتژی‌های موتورهای جستجو  و برخی سمینارهای دیگر اشاره کرد.
 
اجرای یک آزمایش عملی
هیچ ابزاری بهتر از خود موتورهای جستجو برای آزمایش کردن آنچه در تئوری درباره‌ی بهینه‌سازی می‌دانیم و انجام می‌دهیم وجود ندارد. در واقع از طریق همین فرآیند تکراری بوده‌است که امروز دانشی در این زمینه در اختیار ماست.

  1. یک وب‌سایت با کلماتی که قبلاً وجود نداشته ثبت کنید. ترجیجاً کلمه بی‌معنی باشد.
  2. چندین صفحه در آن وب‌سایت بسازید که تمام این صفحات یک واژه‌ی خاص و البته بی‌معنی را مورد تاکید قرار دهند. (مثلاً ترالژگان یا استمانتیاسات)
  3. محل قرارگیری متن، فرمت آن، استفاده از کلمات کلیدی، ساختار لینک‌ها و ... با ساختن صفحاتی که تنها در یکی از این موارد با هم تفاوت دارند تست کنید. یعنی برای مثال دو صفحه بسازید که تفاوت آنها در یک کلمه کلیدی باشد.
  4. لینک‌های صفحات خودتان را در سایت‌های دیگری که موتورهای جستجو به خوبی آنها را می‌شناسند قرار دهید.
  5. فعالیت‌های موتور جستجو و رتبه‌بندی صفحات آنرا یادداشت کنید.
  6. تغییراتی جزئی در صفحات مشابه هم ایجاد کنید تا فاکتورهایی که ممکن است باعث بهبود یا کاهش رتبه‌ی  یک نتیجه شود را بهتر درک کنید.
  7. تمام کارهایی که تاثیر مثبت داشته‌اند را یادداشت کنید و در صورت امکان آنها را بر روی دامنه‌های دیگر نیز امتحان کنید. اگر آزمایشی بر روی چند دامنه نتایج یکسان و مثبتی داشت به این معناست که شما الگوی جدید و خوبی برای در زمینه‌ی بهینه‌سازی یافته‌اید.

 

آزمایشی که ما انجام دادیم
در این آزمایش، ما با این فرض شروع به کار کردیم: «لینکی که در یک صفحه بالاتر از لینک‌های دیگر قرار دارد وزن بیشتری خواهد داشت». در ابتدا یک دامنه‌ی بی‌معنی به ثبت رساندیم و در صفحه‌ی اول به سه لینک دیگر آدرس دادیم که در تمام آنها یک کلمه‌ی بی‌معنی تنها یکبار آورده شده‌بود. بعد از اینکه موتورهای جستجو صفحات را پیدا کردند، متوجه شدیم که صفحه‌ای که لینک آن در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت بالاتر از لینک‌های دیگر قرار داشت قبل از دو صفحه‌ی دیگر در نتایج جستجو نمایش داده شد.

 
این فرآیند تنها برای این مفید نیست که بازاریابان جستجو را آموزش دهد.
اطلاعات مفید در مورد روش‌هایی که موتورهای جستجو ممکن است برای رتبه‌بندی نتایج استفاده کنند از طریق برنامه‌های ثبت اختراع‌شده  که موتورهای جستجویی بزرگ در اداره‌ی ثبت اختراعات آمریکا  ثبت کرده‌اند نیز قابل دسترس است. شاید یکی از مهمترین موارد ثبت‌شده در اواخر دهه‌ی 90 مفهوم PageRank بود که مالکان گوگل آن را از سوی دانشگاه استنفورد ثبت کردند. آن دسته از افرادی که رابطه‌ی چندان خوبی با ریاضیات ندارند، نترسند! اگرچه به صورت آکادمیک درک الگوریتم و معادلات انجام شده جذاب است، اما درک کامل آن از حوصله‌ی بسیاری از بازاریابان خارج است.

 

در مورد PageRank
PageRank یک الگوریتم تحلیل لینک برگرفته از نام Larry Page، یکی از دو بنیانگذار گوگل است. وی به همراه سه دانشجوی دیگر در دانشگاه استنفورد آمریکا این الگوریتم را ابداع کردند. گوگل بعدها برای خرید حق ثبت‌اختراع این الگوریتم یک میلیون و هشتصد هزار سهم خود را به دانشگاه استنفورد داد. این تعداد سهم در سال 2005 در حدود 336 میلیون دلار معامله شد.
از طریق روش‌هایی همچون مطالعه‌ی مقالات و اختراعات ثبت‌شده، آزمایش‌های انجام شده و آزمایش‌های فردی، بازاریابان جستجو موفق به شکل دادن پایه‌هایی از دانشی شده‌اند که نتیجه‌ی آن داشتن راه‌هایی است که منجر به بهبود رتبه‌ی صفحات در نتایج نمایش داده شده به وسیله‌ی موتورهای جستجو می‌شود.

 
در ادامه تمام تلاش ما این خواهد بود که به توضیح و بررسی روش‌های شناخته شده بپردازیم. در بخش بعد در مورد نحوه تعامل کاربران با موتورهای جستجو اشاره خواهیم کرد.
 

 

دیدگاه‌ها

تصویر asal

asal (تایید نشده)

خیلی جالب بود.

افزودن نظر جدید