تصویر منوچهر صدری خانلو

به نسبت تکرار یک کلمه یا عبارت کلیدی (Nkr یا Nkr*Nwp) به کل کلمات موجود در یک صفحه (Tkn) چگالی کلمه کلیدی یا (keyword density) گفته می شود که عموماً به درصد بیان می شود. در واقع keyword density ابزاری است برای اینکه موتور جستجو بفهمد یک متن چقدر به یک کلمه خاص ربط دارد یا ندارد!

در اواخر دهه 90 میلادی، این مساله مهمی در محاسبه رتبه یک صفحه بود. اما با فراگیر شدن استفاده از کلمات کلیدی به تعداد زیاد در متن در بین وب مسترها، موتورهای جستجو این مساله را از فهرست رتبه بندی خود خارج کردند و تمرکز رتبه بندی خود را روی مواردی معطوف ساختند که از حیطه دخالت مستقیم وب مسترها خارج باشد.

استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی تحت عنوان (keyword stuffing) شناخته می شود و این کار مشمول جریمه در رتبه صفحه می شود. لذا اولین مساله مهم در میزان تکرار کلمات کلیدی پرهیز از استفاده و تکرار بی مورد آن است. در غیر اینصورت شما به دلیل keyword stuffing تبدیل به یک اسپم جستجو (search spam) خواهید شد. نمونه هایی از keyword stuffing از قول گوگل:

  • لیست کردن شماره تلفن افراد بدون دلیل خاص و ارزش افزوده ای!
  • لیست اسم شهرها و استان ها با هدف کسب رتبه
  • تکرار غیرطبیعی و یک کلمه یا عبارت

راه حل بهینه: بهترین میزان تکرار یک کلمه کلیدی همان میزانی است که به طور عادی نیاز است تا در متن تکرار شود! به زبان ساده، اگر بعد از نگارش متنی آنرا بخوانید، به سادگی متوجه می شوید که آیا کلمه خاصی بیش از اندازه تکرار شده است، به زور در متن چپانده شده، آزار دهنده است یا خیر؟ اگر این مشکلات را نداشت نگرانی در مورد اسپم شدن بی مورد است!

تعیین درصد بهینه عمومی برای چگالی کلمه کلیدی راه حل اشتباهی است. چرا که به هیچ عنوان مقدار بهینه از درصد خاصی تبعیت نمی کند. کلمه کلیدی مورد استفاده، محل استفاده، رتبه سایت و مسائل متعدد دیگری روی ین مساله تاثیر گذار هستند. لذا تعیین درصدهایی بهینه مثل 1 و 3 و 3.1415 و ... و تجویز آن برای تمام سایت ها کاری بیهوده است.

لینک های مفید در زیر همان لیست منابع مورد استفاده برای متن بوده اند.

افزودن نظر جدید