تصویر هادی داودپور
کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی چیست؟

اصطلاح کمپین تبلیغات در لیست خدمات بسیاری از فعالان تبلیغات و کانونهای تبلیغاتی به چشم میخورد. بطور خلاصه کمپین تبلیغات برنامه ریزی هماهنگ و منسجم در شاخه های مختلف تبلیغات به همراه اجرای آنها بصورت یک مجموعه مرتبط و با زمانبندی مشخص به منظور تاثیر گذاری بهتر و پیشبرد اهداف بازاریابی و فروش میباشد که کلیه عملیات فوق به یک شرکت ارائه کننده خدمات تبلیغاتی و یا یک شخص دارای صلاحیت محول میشود تا با تشکیل یک تیم عملیاتی و بکارگیری متخصصان مختلف و استخدام رسانه ها و ابزارهای ارتباط جمعی و ... کمپین تبلیغاتی را برنامه ریزی و اجرا نماید.
هر چند روش ثابتی برای مدیریت و اجرای یک کمپین تبلیغاتی وجود ندارد , ولی بر مبنای تجارب قبلی , دفاتر تبلیغاتی و کانونهای تبلیغات در دنیا معولا از چند الگوی اصلی پیروی میکنند و با توجه به نوع سفارش و هدف‌گذاری‌ها یک روش را انتخاب می‌نمایند ولی آنچه از اهمیت فراوانی برخوردار است قابلیت اجرایی و کاردانی مسئول و مدیر کمپین در مواجهه و حل مسائلی مانند : عدم هماهنگی بخشهای مختلف , تصحیح خطاها , تاخیرهای زمانی , تغییرات اجباری اعضای تیم , تغییر وظایف اعضاء , تغییر ناگهانی استراتژی , تغییرات برنامه ها در رسانه ها و ... می‌باشد.
مسلما کمپین تبلیغاتی یک شرکت , الهام گرفته از برنامه کلی شرکت و خصوصا اهداف بازاریابی آن میباشد. برنامه ریزی درست به عنوان اولین قدم باعث میشود تا از کوتاهترین و مناسب‌ترین راه به نتیجه مورد نظر دست یافت. در زمان برنامه ریزی باید فاکتورهایی مثل : بودجه تبلیغات , وضعیت بازار , وضعیت رقبا و اهداف تبلیغات را در نظر داشت. اجرای یک کمپین تبلیغات مستلزم صرف هزینه است , شرکتها به منظور کسب نتایج مورد نظرشان و افزایش بازده هزینه می‌کنند , بنابراین یک کمپین تبلیغات بر اساس ارزش و اهمیت نتایج حاصل از آن مورد ارزیابی قرار میگیرد. شرکتهای خصوصی معمولا از قبل هیچ بودجه مشخصی اعلام نمیکنند و در صورت توافق مبالغ لازم را برای آن اختصاص میدهند. بنابر این توجیه و رایزنی با سفارش دهنده از اهمیت بالایی در زمان برنامه ریزی برخوردار است.

ویژگی های Campaign تبلیغات


ویژگی های یک Campaign تبلیغاتی خوب به چگونگی تلفیق نیازمندی ها و بیان آنها در قالب مفاهیم بستگی دارد. هنگام استخراج و یا به نمایش گذاردن این ویژگی ها می بایست به نکات ذیل توجه نمود : 
•    غرض از تبلیغات که شامل : اطلاع دهنده، متقاعد کننده و یادآوری کننده می باشد را شناسایی نموده و الباقی نیازمندی ها بر اساس آن هماهنگ شود.
•    صرفاً از دید زیبایی شناسی به موضوع نگاه نشود.
•    توانایی هر ابزار تبلیغاتی و نیازمندی موضوع شناسایی شود.
•    به رفتار خرید توجه شود.
•    به رفتار خریدار توجه شده و رفتار شناسایی گردد این موضوع از اجرای تحقیقات بازار استخراج می گردد.
•    از زیاد گویی و کم گویی اجتناب گردد.
•    به ویژگی رقبا و ویژگی محصولات رقبا توجه کامل شود.
•    از فن ارتباطی آگاهی پیدا نموده و از کلمات و ویژگی های مستهلک شده استفاده نگردد. (به فرض مثال اگر تمامی رقبا در تبلیغات به کیفیت اشاره نمایند، تأکید بر این ویژگی هیچ مزیتی را ایجاد نمی نماید.)
•    نیازهای تلویحی مشتری و مصرف کننده شناسایی شده و بر آن مانور داده شود .
•    ارزشهای جدید جامعه و مصرف کننده را کشف کرده و حرفهای جدید ارائه نمائید. 
•    به مدت زمان ارتباط با مشتری در ابزار انتخاب شده توجه کامل شده و در کوتاهترین زمان بهترین و بیشترین مفاهیم را انتقال دهید.
•    مخاطبین را، ساده لوح و بدون قدرت تشخیص تصور نکنیم.
•    راستگو باشید و به مشتری دروغ نگویید (شاید بعضی از اشکالات و ایرادات را بیان ننمائیم ولی در ارتباط با آنها دروغ نگویید.)
•    در ذهن مشتری قلاب های تفکری ذهنی ایجاد نموده و الباقی مفاهیم را به آن گره بزنید.
•    مفاهیم را به صورت یکنواخت و سلیس بیان نموده و پرش تبلیغاتی نداشته باشید.
•    رعایت توالی بیان بوسیلۀ ابزارها از نکات مهم تبلیغات است.
•    تصویر محکمی از خود و محصول ایجاد کنید.
•    محدودیت ابزارها را شناسایی کرده و تمامی مفاهیم را در یک ابزار ارائه نکنید.
•    جهت بیان موضوعات سناریو تدوین نموده و خود را مقید به آن نمایید.
نحوۀ استفاده از ابزارهای تبلیغاتی را به مشاورین و طراحان تبلیغات واگذار کرده و به محدودۀ طراح گرافیک وارد نشوید و فقط نیازمندی ها را به او منتقل و دست طراح را در بیان موضوعات به اشکال هنری باز بگذارید.

برچسب ها: 

دیدگاه‌ها

تصویر محمدعلی اکبری

محمدعلی اکبری

روش خیلی خوبی برای بحث تبلیغات باید باشه، مخصوصا اینکه خودش یکپارچه هست و هماهنگی داخلی داره پس باید راحتتر با استراتژی شرکت هماهنگ بشه.
نمونه شرکتی که این کار رو بکنه رو تو ذهن داری؟ هم شرکتی که این کارو انجام داده و هم شرکتی که این کار براش شده...

افزودن نظر جدید