تصویر منوچهر صدری خانلو
اسلاید رستا

برای بسیاری از مشتریان یا مخاطبان شما، وب‌سایت اولین واسطه‌ی آشنایی آنها با شماست. اولین اثری که مشتری از شما می‌پذیرد قطعاً در نگاه آتی او روی کسب و کار شما تاثیرگذار خواهد بود. این نکته ساده نشان می‌دهد که وب‌سایت شما به عنوان واسط شما و کاربر باید طراحی مناسبی داشته باشد و حد قابل قبولی از استانداردهای طراحی را دارا باشد. این حد قابل قبول کاملاً وابسته به نوع کسب و کار شما، مشتریان و رقبایتان است.
در این مطلب، به برخی از مواردی که شما باید از آن پرهیز کنید تا وب‌سایتتان شکل و شمایل یک وب‌سایت آماتور را نداشته باشد ذکر می‌کنیم. اگر مایلید مطالب بیشتر و دقیق‌تری راجع به استانداردهایی که باید آنها را رعایت کنید بدانید بهتر است مطلب "استانداردهای طراحی وب (بخش اول) - (بخش دوم)" را بخوانید.
 
آنچه باید از آنها بپرهیزیم:
 
استفاده زیاد از رنگ‌ها
استفاده بیش از حد از رنگ‌ها شخصیت را از سایت شما می‌گیرد و هویت آن را زیر سوال می‌برد. تعداد رنگ‌های مورد استفاده باید حتی‌الامکان محدود باشد (البته اگر موضوع سایت شما رنگ نباشد!).
 
استفاده نامناسب از فونت‌ها
استفاده از فونت‌ها در مطلب ممکن است به یکی از روش‌های زیر به بیراهه برود:
•    استفاده از تعداد زیادی از فونت‌ها (نباید تعداد فونت‌های مورد استفاده در یک سایت از 3 نوع فونت تجاوز کند)
•    استفاده از فونت‌ها با سایز‌های متنوع در یک صفحه یا اشکال مختلف فونت (مثل Italic، bold). باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از هر یک از موارد ذکر شده نمودی از غیر حرفه‌ای بودن شما و عدم آشناییتان به استانداردهای طراحی در وب است.
•    استفاده از فونت‌ها با رنگ‌های متنوع
 
استفاده بیش‌ از اندازه از علامت‌ها
یک متن در بخش‌های مشخص و واضحی از خود به علامات تعجب، پرسش و ... نیاز خواهد داشت. لذا استفاده از علامت تعجب مکرر، چند علامت سوال پشت سر هم و موارد مشابه صحیح نیست.
 
فضای خالی
استفاده از فضای سفید (خالی) بخشی از هنر شماست. پرکردن صفحه با انبوهی از مطالب و عکس‌ها و ... فقط کاربر را از سایت شما خسته خواهد کرد.
 
انیمیشن
استفاده از انیمیشن‌ها در صورتی که موضوع مطالب ارائه شده‌ی شما خود انیمشن نباشد عمدتاً منجر به پرت شدن حواس کاربر و نیز از دست رفتن یکپارچگی در ساختار سایت می‌شود.
 
موسیقی پس زمینه
موسیقی پس‌زمینه جز آزار دادن کاربران وظیفه‌ی دیگری را بر عهده نخواهد داشت.
 
تصاویر بی‌کیفیت یا با اندازه نادرست
استفاده از تصاویر بی‌کیفیت یا با سایزبندی نامناسب ظاهر نامناسبی به وب‌سایت شما خواهد داد. حتماً تجربه این را داشته‌اید که به صفحه‌ای مراجعه کنید و سایز تصویر موجود در آن صفحه از سایز کل صفحه بزرگتر باشد. همچنین میزان حرفه‌ای بودن تصویری که انتخاب می‌کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. چشم کاربران به خوبی تصاویر حرفه‌ای را از تصاویر غیرحرفه‌ای تشخیص می دهد. لذا تا می‌توانید از تصاویر غیرحرفه‌ای استفاده نکنید.
 
تعداد بازدید امروز!
نمایش تعداد بازدید امروز و کاربران دیروز و فردا در وب‌سایت بدون داشتن هدف خوب نیست، البته اگر هدف از قراردادن آن در صفحه اصلی سایت پر کردن صفحه باشد، اتفاق بسیار بدی است. یک مثال بزنم. مجموعه سایت های Stackexchange معمولاً درفاز Beta که سایت های خود را راه اندازی می کنند، آمار بازدید را نمایش می دهند تا کاربران در جریان فعالیت سایت قرار بگیرند. به این ترتیب در صورتیکه سایتی در فاز Beta از دید مدیران، سالم (تعریف مشخصی دارد) به نظر نرسد، در انتهای دوره جمع آوری می شود. به همین سادگی! وب‌سایت بزرگی را سراغ دارید که تعداد بازدید امروز خود را بدون هدف در صفحه‌ی اصلی قرار دهد؟ اگر هدف شما از نمایش تعداد بازدید قانع کردن مشتریان برای درج تبلیغ در سایتتان است، من انتقاد چندانی به این موضوع ندارم!
 
ابزارهای بی ربط
احتمالاً تجربه بازدید از یک سایت با موضوع ورزش را داشته اید که در نوار کنار صفحه، ابزاری برای پخش موسیقی، سخنان گلچین یا فال حافظ باشد. این موارد نمود دیگری از غیرحرفه ای بودن وب سایت شماست. بهتر است مواردی که به موضوع وب سایت شما ربطی ندارند در صفحات وب سایت شما مشاهده نشوند.
 
تبلیغات زیاد و بیجا
تبلیغ منبع درآمد شماست. اما نباید بیجا و بیش از حد تبلیغ کرد. حتماً تجربه بازدید از صفحاتی را داشته‌اید که به صورت آماتور باید چند بار آنرا اسکرول کنید تا بالاخره به مطلب مورد نظرتان برسید. یا آن دسته از صفحات که در بهترین جای صفحه، به جای قرار دادن مطلب، تبلیغ را قرار می‌دهند!
 
استفاده از عناصر دمده
خواه ناخواه، تکنولوژی‌ها و ابزارهای موجود در وب به سرعت در حال تغییر هستند و هر روز ابزارهای جدید یا نحوه استفاده از ابزارها جای روش‌های قدیمی را می‌گیرند. یکی از مصداق‌های آماتور بودن وب‌سایت شما استفاده از عناصر دمده است! این عناصر شاید 10 سال پیش اصلاً صورت بدی نداشتند. اما امروز دیگر باید به فکر عناصر بهتر و تازه‌تری بود. برای مثال استفاده از دکمه‌های درخشان، سایه‌ در متون و ... مواردی از این دست هستند.
 
اتکای کمتر به ویرایشگر متن
وب سایت های غیرحرفه ای تر، معمولاً اتکای بیشتر به ویرایشگرهای متون دارند. به این معنا که برای بخش های مختلف آن، برنامه نویسی کمتری می شود، لذا آنها عمدتاً با قابلیت صفحه سازی و استفاده از ویرایشگرهای متن به تولید محتوا می پردازند.
 
متون ژانگولر!
متون در حال حرکت، متون چشمک زن و یا متونی که به صورت کمانی و دایره‌ای و ... در صفحه قرار می‌گیرند نمودهایی از یک فرد غیر آشنا با وب هستند!
 
محتوای زیاد
تا حد ممکن مطالب مربوط به خود را به شکلی خلاصه‌تر در اختیار کاربران قرار دهید. البته این مساله نیز به چند عامل بستگی دارد. اگر کاربران شما با هدف خواندن مطالب تخصصی و طولانی به سایتتان مراجعه کنند، طولانی بودن مطالب مشکلی ایجاد نمی‌کند و بالعکس خلاصه و کلی بودن آنها کاربر را سرخورده خواهد کرد. اما اگر با کاربران عمومی سر و کار دارید باید مطالب خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهید.
یک پیشنهاد دیگر اینکه اگر مطلب خیلی طولانی است آن را در چند بخش در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.
 
بزودی!
اگر صفحه‌ای از وب‌سایت شما ساخته نشده‌است، لطفاً آنرا در منوها یا لینک‌های خود قرار ندهید که کاربر پس از رجوع به آنجا با پیغام "در دست ساخت" یا "بزودی" روبرو شود. برای وقت کاربران ارزش قائل باشید.
 
به وب‌سایت من خوش آمدید!
این هم از موارد مربوط به ده‌ها سال پیش است! انصافاً 10 سال پیش پیغام "به وب‌سایت ما خوش آمدید" پیغام آنقدر بدی نبود!
 
 

افزودن نظر جدید