تصویر منوچهر صدری خانلو

موتورهای جستجو محدود به چیزی هستند که آنرا crawl می کنند. لذا تفسیر و برداشت شما از یک صفحه وب ممکن است اصلاً مشابه با چیزی که موتور جستجو از صفحه درک می کند نباشد. در مطلب حاضر و بخش های بعدی آن در رابطه با مقدمات فنی صحبت خواهم کرد که رعایت آنها، برداشت شما و موتورهای جستجو را از یک صفحه یکسان کند.

محتوای قابل ایندکس شدن
برای اینکه محتوای شما ایندکس شود باید آنرا در قالب محتوای متنی در صفحات HTML قرار دهید. با وجود پیشرفت موتورهای جستجو، همچنان محتوای تصویری، فایل فلش، اپلت های جاوا و سایر محتوای غیرمتنی ارزش کمتری در نزد موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات دارند. البته برای این محتوای غیر متنی هم مواردی را می توان رعایت کرد:

  • برای تصاویر استفاده از alt attribute
  • برای محتوای فلش و پلاگین های جاوایی استفاده از متن در همان صفحه
  • برای ویدیو و صدا استفاده از محتوای متنی به همراه آن

چطور متوجه شویم موتور جستجو چه چیزی را ایندکس کرده است؟
یک راه حل ساده استفاده از کش (cache) گوگل است. راه دیگر برای اینکه ببینید موتورهای جستجو چه المان هایی از صفحه شما را ایندکس می کنند استفاده از http://www.seo-browser.com است. تصویر اول نشان دهنده ی آنچه ما می بینیم و موتور جستجو ایندکس می کند است. پیشنهاد می کنم با استفاده از کش گوگل وب سایت هایی که عمده محتوای آن با فلش تهیه شده است را ببینید تا متوجه شوید استفاده از محتوای غیرمتنی چقدر ممکن است به سئوی شما ضربه بزند، نمونه ای از این مطلب را در تصویر دوم مشاهده کنید.

تفاوت آنچه ما می بینیم و موتور جستجو ایندکس می کند

تفاوت آنچه ما از یک سایت فلش می بینیم با آنچه موتور جستجوگر از آن ایندکس می کند

ساختار لینک ها
ساختار لینک ها در سایت باید به گونه ای باشد که روبات جستجوگر بتواند ارتباط میان لینک ها را کشف کند. برای مثال در تصویر زیر روبات پس از ورود به صفحه اصلی لینک B و E را که در صفحه اصلی موجود هستند کشف و صفحات مربوط به آنها را ایندکس می کند. اما لینک های C و D به دلیل وجود نداشتن لینک مستقیم از صفحه اصلی (یا صفحات دیگر) ایندکس نمی شود.

صفحات C و D بدون ارتباط با سایر صفحات از ایندکس شدن بی بهره می مانند
 

توضیح 1: البته واقعاً اینطور نیست که هرگز ایندکس نشوند، روش های دیگری برای ایندکس شدن این طور صفحات نیز پدید آمده است. اما ایندکس شدن قطعی نیست!
توضیح 2: وقتی صفحه ای ایندکس نشود، دیگر فرقی نمی کند چقدر آن صفحه برای موتور جستجو بهینه شده است!

تصویر زیر ساختار عمومی تگ a در HTML را نشان می دهد و اینکه هر بخش چه مفهومی می تواند داشته باشد.

ساختار عمومی لینک در HTML

در بخش بعدی به بیان دلایلی که ممکن است صفحات شما ایندکس نشوند می پردازیم.

ترجمه ای از راهنمای مقدماتی سئو

افزودن نظر جدید