تصویر منوچهر صدری خانلو

رتبه‌ی الکسا چه اهمیتی دارد و بیانگر چه موضوعی است؟ الکسا این رتبه‌بندی را چگونه و بر مبنای چه اطلاعاتی منتشر می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی اجمالی به الکسا و نحوه‌ی عملکرد آن می‌اندازیم. اگر با نحوه‌ی کار الکسا آشنا هستید و می‌خواهید بدانید چطور می‌شود رتبه الکسا را بهبود داد بهتر است مطلب بهبود رتبه الکسا را بخوانید.
 
شرکت الکسا
الکسا یک شرکت وابسته به پایگاه Amazon.com است که فعالیت اصلی آن جمع‌آوری اطلاعات بازدید کاربران از وب‌سایت‌ها و تهیه گزارش‌ها و تحلیل‌هایی کلی از این اطلاعات است. الکسا به انتشار اطلاعاتی از قبیل رتبه‌بندی جهانی و منطقه‌ای وب‌سایت‌ها، ترافیک آنها و برخی اطلاعات مرتبط می‌پردازد. شرکت الکسا ادعا می‌کند ماهانه 6 میلیون نفر از وب‌سایت این شرکت بازدید می‌کنند.
الکسا در سال 1999 با قیمت 250 میلیون دلار بوسیله‌ی آمازون خریداری شد. این شرکت پیشتر به ارائه خدمات جستجو نیز می‌پرداخت که آمازون بعدتر این سرویس را متوقف کرد و امروز مبنای جستجوی الکسا با استفاده از موتور جستجوی گوگل است. در طول سالیان اخیر الکسا به انجام برخی همکاری‌ها با شرکت گوگل پرداخته است. وب‌سایت الکسا در سال 2009 برخی تغییرات اساسی کرد و قابلیت‌های زیادی به اطلاعات رایگان ارائه شده از سوی آن افزوده شد.
 
مبنای رتبه‌بندی الکسا
الکسا لیست وب‌سایت‌ها را بر اساس ترافیک آنها رتبه‌بندی می‌کند. مبنای این رتبه‌بندی اطلاعات سه‌ماهه‌ای است که از منابع خود کسب می‌کند. مهمترین منابع برای این رتبه‌بندی عبارتند از:
•    نوار ابزار (Toolbar) الکسا که تعداد آنها مشخص نیست، اما طبق گزارش خود الکسا میلیون‌ها نوار ابزار بر روی کامپیوتر‌ها نصب شده‌اند. نوار ابزار الکسا در حال حاضر برای مرورگر‌های IE و Firefox قابل دسترس است. همچنین برای Chrome نیز یک افزونه (Extension) الکسا وجود دارد.
•    برخی منابع اطلاعاتی دیگر برای ترافیک که اعلام نشده‌اند.
مبنای رتبه‌بندی ترکیبی از دو عامل میزان بازدید و تعداد بازدیدکنندگان است. در بازه‌ای از زمان الکسا با یک فرمول، میانگینی از تعداد بازدید و بازدیدکنندگان را مبنای رتبه‌بندی خود قرار می‌دهد. همچنین بازدید از زیردامنه‌های یک وب‌سایت به منزله بازدید از همان سایت هستند. برای مثال بازدید از blog.rastasoft.ir و themes.rastasoft.ir به منزله بازدید از Rastasoft.ir هستند. اطلاعات پس از جمع‌‌‌آوری و تحلیل آماری در وب‌سایت الکسا به آدرس Alexa.com منتشر می‌شوند. برخی از اطلاعات منتشر شده تنها برای 100 هزار وب‌سایت پربازدید دنیا ذخیره و ارائه می‌شوند.
 
اطلاعاتی که الکسا در اختیار قرار می‌دهد
الکسا اطلاعات زیر را در پایگاه اینترنتی خود منتشر می‌کند که بعد از سال 2009 به این شکل درآمده‌اند. البته همانطور که گفتم، بسیاری از این اطلاعات فقط برای 100 هزار وب‌سایت اول در رتبه‌بندی الکسا منتشر می‌شوند:
•    اطلاعات ترافیکی: رتبه ترافیکی، درصد بازدیدکنندگان اینترنتی از یک وب‌سایت، نرخ پرش، زمان صرف‌شده روی وب‌سایت، میزان جستجوها
•    جستجوهای انجام شده برای رسیدن به وب سایت شما
•    مخاطبان: سن، جنسیت، تحصیلات، محل اتصال به اینترنت (منزل، مدرسه، کار)، درآمد و ... .
•    نقد کاربران در رابطه به وب‌سایت
•    اطلاعات تماس و درباره‌ی وب‌سایت شما
•    پیوندهای مرتبط: پیوندهای مرتبط با علایق بازدیدکنندگان وب‌سایت شما
•    جریان کلیک‌ها: کاربران از چه وب‌سایتی به وب‌سایت شما آمده‌اند و پس از آن به چه وب‌سایتی رفته‌اند.
توضیحی که باید روی آن تاکید کنم این است که اطلاعات جزئی فوق مثلاً در رابطه به درآمد و قومیت و ... قطعاً دقیق نیست!
 
اشکالات رتبه‌بندی الکسا
برخی اشکالات مهم به رتبه بندی الکسا وارد است. این اشکالات عبارتند از:
•    رتبه‌بندی بر مبنای نوارابزارهای نصب شده معیار درستی نیست. چرا که تمام کاربران از نوار ابزار استفاده نمی‌کنند یا برخی از کاربران اصلاً تمایلی برای استفاده از نوار ابزار ندارند. همچنین مشخص نیست کاربرانی که نوار ابزار الکسا دارند نمونه‌های خوبی برای انعکاس رفتار تمام کاربران اینترنتی باشند.
•    با توجه به مبنا قرار گرفته‌شدن نوار ابزار الکسا، احتمال خطا در رتبه‌بندی وب‌سایت‌های کم‌بازدیدتر بسیار زیاد است. علت این است که جامعه آماری کاربرانی که نوارابزار الکسا دارند دیگر نمی‌تواند در این بازه نمونه‌ آماری خوبی برای انعکاس میزان بازدید از آنها باشد. طبق گزارش الکسا وب‌سایت‌هایی که دارای رتبه‌بندی بالاتر از 100 هزار هستند، با احتمال بسیار بیشتری خطای رتبه‌بندی دارند.
•    رتبه‌بندی بر اساس اطلاعات سه‌ماهه کمی تاخیر زمانی دارد. البته اینطور نیست که برای رفع این اشکال هیچ تمهیداتی اندیشیده نشده باشد. از سوی دیگر باید توجه داشت علت تاکید الکسا بر اطلاعات سه‌ماهه قابل اطمینان بودن و ثبات مراجعه‌ی کاربران به وب‌سایت‌ برای تولید نتایج رتبه‌بندی است. بعبارتی الکسا ثبات در تعداد بازدیدکنندگان را معیار مهمتری از حساسیت تلقی می‌کند.
 
دو واژه‌ی مهم
دو واژه‌ی Reach و Pageview به دلیل تاثیرگذار بودن در رتبه‌بندی به نظر من مهم هستند که لازم میدانم در ادامه راجع به آنها توضیح دهم:
 
Reach یا تعداد بازدیدکنندگان
تعداد بازدیدکنندگان در الکسا با معیاری با نام Reach بیان می‌شود که درصد کل کاربران اینترنت را که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند نشان می‌دهد. برای مثال مقدار Reach وب‌سایت Google.com 49 درصد است. به این معنا که 49 درصد از کل کاربران اینترنت به گوگل مراجعه می‌کنند.
 
Pageview یا بازدید از صفحات
Pageview تعداد صفحاتی است که کاربر در یک وب‌سایت بازدید می‌کند. اگر در یک روز، یک کاربر از صفحه‌ای 100 بار بازدید کند، طبق گزارش الکسا 1 بازدید (Pageview) برای وب‌سایت منظور می‌شود.
 
خوب؟!
در نهایت چیزی که باید بگویم این است که رتبه‌بندی راه سریعی برای دریافت این است که وب‌سایت شما در مقایسه با سایر وب‌سایت‌ها چقدر بازدیدکننده دارد یا بعبارتی به چه میزان محبوب است. اما معیار لزوماً دقیقی نیست. علی‌الخصوص اگر رتبه‌ی وب‌سایت شما در این رتبه بندی بیشتر از 100 هزار باشد.
اگر دوست دارید اطلاعات بسیار دقیق‌تری در مورد وب‌سایت خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم از ابزارهای تحلیلی دقیق‌تری مثل Google Analytics، Quantcast، Yandex.Metrika، comScore، Piwik و ... استفاده کنید.
اگر شما محل درآمدتان از تبلیغات است، قطعاً رتبه‌بندی الکسا برایتان مهم خواهد بود. اما همیشه خاطرتان باشد بهتر است برای اطمینان از تبلیغ در وب‌سایت‌های رتبه‌ی بیشتر از 100 هزار اطلاعات موثق‌تری مثل گزارش بازدید Google Analytics را مطالبه کنید.
شاید دوست داشته باشید بدانید چطور می‌توانید رتبه‌ی الکسای خود را بهبود ببخشید. برای این کار مطلب بهبود رتبه‌ الکسا را مطالعه کنید.
 
 
 

افزودن نظر جدید