تصویر محمدعلی اکبری
بازاریابی اینترنتی
اگر تا به حال کالا یا خدماتی برای عرضه داشته اید، حتما به چنین جملاتی فکر کرده اید: "شرکت باید بازار محصولات خود را پیدا کند تا فروش خوبی داشته باشد" و یا "شرکت باید بر طبق نیاز بازار محصولات خود را تغییر دهد تا فروش خود را حفظ کند" و ...
اتفاقا فرآیندی در مدیریت کسب و کار با همین سرفصل ها وجود دارد: بازاریابی که نام بهترش میشود مدیریت بازار، زیرا نه تنها باید آن را پیدا کنید بلکه باید آن را نگه دارید و جایگاه خود را پیوسته در آن بهبود بخشید.
فرآیند بازاریابی اطلاعات بازار و شرکت را به عنوان ورودی دریافت کرده و بر طبق تصمیماتی مدیریتی به اقداماتی در همان بازار منجر میشود. پیدا کردن بازارهای جدید نیز بخشی از مدیریت بازار است.
 
برخی از تصمیمات مدیریتی ممکن است تصمیمات استراتژیکی باشند که به جایگاه رقابتی شرکت در بازار توجه میکند و با سمت و سوی حرکت شرکت کار دارد.
بازار در لغت به معنای هر مکانی است که در آن فروشنده و خریدار برای انجام معامله گرد هم می آیند. کمی صبر کنید! هر مکانی که بتوان در آن معامله ای انجام داد. حتی اینترنت!
اگر اینترنت نیز بازار است، پس باید در آن دنبال مشتری و به فکر جایگاه خود در آن باشیم. بر طبق آمار کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک تا پایان سال 1388 خورشیدی رقم یک هزار میلیارد تومان را برای تجارت الکترونیک ایران پیش بینی کردند. (برای این جمله منبعی پیدا نکردم، ولی قطعا رقم در همین حدود بوده و طی این 3 سال نیز افزایش داشته است، این را از درآمد 2.4 بیلیون دلاری شرکت گوگل تنها از طریق سرویس adsense در سال 2010 میگویم)
حوزه هایی که در بازاریابی اینترنتی باید به آنها پرداخته شود "اطلاعات بازار"، "تحلیل، بررسی و تصمیم گیری" و "اجرا" است.
متاسفانه برخی از ابزارهای موجود در اینترنت به عنوان کل فرآیند بازاریابی اینترنتی مطرح میشوند که غلط است. به عنوان مثال:
  • تبلیغات اینترنتی - Display advertising
  • بازاریابی موتورهای جستجو - Search engine marketing 
  • بهینه سازی موتورهای جستجو - Search engine optimization
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی - Social media marketing
  • بازاریابی رایانامه ای - Email marketing
اینها همه ابزارهایی است که در مدیریت بازار استفاده خواهد شد و هریک برای خود دنیایی دارند، اما نباید هیچکدام را بازاریابی نام گذاریم. 
مدیریت بازار فرآیندی به مراتب کلی تر و اساسی تر از اجرای هر یک از موارد ذکر شده است. قصد آموزش مدیریت بازار را ندارم، اما به نظر من بازاریابی اینترنتی بخشی از همان برنامه مدیریت بازار شرکت است که مدیر در آن بخش تحلیل ها و بررسی هایی مفصل تر و تخصصی تر با توجه به اطلاعات خاص این بازار انجام داده است و تصمیماتی متناسب با ماهیت همین بازار گرفته است.
مدیریت بازاریابی به دنبال یافتن پاسخهایی ریشه ای به سوالات اساسی یک شرکت برای ادامه حیات در محیط رقابتی بازار است.
1. در چه کسب و کاری فعالیت می کنید؟
2. شما چه می فروشید؟
3. چه کسانی بازار هدف شما هستند؟
4. اهداف بازاریابی شما برای سال آینده چیست؟ اهداف سود و فروش شما چیست؟
5. چه چیز موجب بازماندن شما از اهداف می شود؟
6. بودجه بازاریابی شما چقدر است؟
7. کالا و خدمات شما چه مزایایی دارند؟
8. چه ویژگی منحصر به فردی در فروش کالا / خدمات شما وجود دارد؟ برای جذب مشتری چه برنامه هایی در فروش دارید؟
9. چه کالا / خدمتی بهترین کمک کننده به تحقق کار و سود شماست؟ و چه چیزی باعث وخیم شدن وضعیت مالی می شود؟
10. چه کسانی مشتریان فعلی شما هستند؟
11. چرا آنها کالا/خدمات شما را می خرند؟
12. چه کسانی بهترین مشتریان فعلی و آتی شما هستند؟
13. سهم بازار شما چقدر است؟
14.1. آیا سهم بازار شما در حال صعود، نزول یا ثبات است؟
14.2 . آیا بازار در حال صعود، نزول یا ثبات است؟ آیا جهت آن در حال تغییر است؟
15. چه کسانی رقبای شما هستند؟
16. رقبای شما چه کاری را بهتر از شما انجام می دهند؟
17. شما چه کاری را بهتر از رقبای خود انجام می دهید؟
18. موقعیت رقابتی شما چگونه است؟
19. چگونه قیمت گذاری می کنید؟
20. چگونه موقعیت شما بر کسب و کارتان اثر میگذارد؟
21. چه عملیات فروشی دارید؟
22. نقات قوت کسب و کار شما چیست؟
23. نقاط ضعف کسب و کار شما چیست؟
24. میزان بودجه تبلیغ و ترویج شما چقدر است؟
25. اهداف ترویجی و تبلیغی شما چیست؟
26. فعالیت های ترویج کسب و کار خود را چگونه انجام می دهید؟
27. چه نوع مشکلات بازاریابی را تا کنون شناسایی کرده اید؟
28. چگونه برای حل مشکلات برنامه ریزی کرده اید؟
29. آیا اهداف تعیین شده در ابتدای این سوالات همچنان پابرجاست؟ اگر نه چه اهداف جدیدی دارید؟
30. چه برانامه ای برای دستیابی به این اهداف دارید؟
یک مدیر بازار وقتی توجه خود را به اینترنت معطوف میکند، باید یک بار دیگر همه این سوالات را با در نظر گرفتن اطلاعات اینترنت به عنوان بازار پاسخ دهد.
بحث خود را اینگونه جمع بندی میکنم که بازاریابی اینترنتی به عنوان یکی از زیر مجموعه های بازاریابی یک شرکت یک فرایند کامل بازاریابی است و مواردی همچون email marketing, SEO, SEM و Advertisement ابزارهایی هستند که بعد از فرآیند مدیریت بازاریابی ممکن است هر کدام به میزانی مورد استفاده قرار گیرند. بخش های مهمتری از بازاریابی اینترنتی وجود دارد که کمتر به آنها توجه میشود: 1) اطلاعات درباره بازار اینترنت و مخاطبان آن 2) تکنیک ها و روشهایی که با بررسی و تحلیل این اطلاعات، سیاستهای بازاریابی اینترنتی را مشخص میکنند 

دیدگاه‌ها

افزودن نظر جدید