تصویر منوچهر صدری خانلو
انتخاب عنوان مناسب یا تیتر مناسب مهمترین بخش از فرآیند انتخاب واژگانی است که به یک مطلب ارتباط دارند. چطور عنوان های مناسب تری انتخاب کنیم تا شانس بیشتری برای دیده شدن در موتور جستجوی Google داشته باشیم.

عنوان مهمترین جزء از یک مطلب است. سایر اجزای یک مطلب ممکن است شامل متن، تصاویر، برچسب ها، لینک ها و ... باشند. همین موضوع بس که بدانیم عنوان اولین و مهمترین بخشی است که در یک مطلب باید به آن توجه داشته باشیم تا مطلب ما شانس بیشتری برای دیده شدن در موتورهای جستجو داشته باشد. عنوان ها معمولا در چند جای مهم دیده می شوند:

  • در بالای مرورگر و تب صفحه ای که آن را باز کرده اید.

عنوان در مرورگر

  • در لیست نتایج جستجو بعد از ایکه مطلبی را جستجو می کنید، عناوین مطالب به شما نمایش داده می شوند.

طرفداری

  • وقتی مطلبی را از یک صفحه به اشتراک می گذارید.
  • فیدهای خبری

اما چه اصولی را باید در انتخاب یک عنوان مناسب رعایت کرد تا حداکثر بازدهی لازم را برای مطالب خود در موتورهای جستجو متصور شویم:

1. عنوان بهتر است کوتاه تر و حاوی کلمات کلیدی باشد.

در گذشته گوگل محدودیتی در پردازش تعداد کاراکترهای عنوان اعمال میکرد. امروز اگر چه این محدودیت برداشته شده است، اما در نمایش عناوین نتایج جستجو همچنان این محدودیت باقی است (512 پیکسل و البته وابسته به اندازه صفحه نمایش). به نظر می رسد انتخاب عنوان بین 50-60 کاراکتر انتخاب بهینه ای باشد.

کوتاه شده تیتر

اخیرا گوگل برای عناوین طولانی (در زبان انگلیسی) ممکن است به جای نمایش ابتدای عنوان، ترکیبی از کلمات عنوان را که با خط تیره از هم جدا می شوند نمایش دهد. اطلاعات خیلی دقیقی از جزئیات الگوریتم نمایش و پردازش عنوان مطالب در نتایج جستجو نیست. نمونه زیر یک نمونه از عنوان طولانی و نامناسب است که تمام خبرگزاری ها خبر را با این عنوان منتشر کرده اند:

عنوان طولانی نامناسب

2. عنوان باید گویا، واضح و غیر گول زننده باشد.

مهمترین دلیل برای این موضوع این است که کاربران بعد از مشاهده 10 نتیجه جستجو، به دنبال مرتبط ترین عنوان با مقصود مورد جستجوی خود خواهند بود.

عناوین مبهم و گول زننده برای جلب توجه کاربران بسیار خوب هستند، اما در بلند مدت به علت پیش بینی بانس ریت یا نرخ ریزش (Bounce Rate) بالا، دلیل واضحی بر افت رتبه مطلب در نتاج جستجو خواهند بود. به عنوان نامناسب زیر توجه کنید، بهتر بود نام سه ستاره به صورت کوتاه در عنوان ذکر می شد:

عنوان مبهم

3. غلط املایی ممنوع!

قبل از انتشار مطلبتان، توصیه اکید این است که مطلب خود را یک بار دیگر مرور کنید. غلط املایی در عنوان علی الخصوص برای سایت های خبری فاجعه است. معمولاً مطالب خبری در ساعات و روزهای اولیه داغ هستند و درصد زیادی از کاربرا ممکن است از طریق موتورهای جستجو به سایت شما مراجعه کنند. غلط املایی مانع از نمایش صفحه مورد نظر شما در نتایج جستجویی که کاربر به دنبال آن است می شود. از سوی دیگر علت تاکید من بر مرور عنوان قبل از انتشار این است که اگر از URL های کاربر پسند استفاده می کنید، تغییر در عنوان منجر به از دست رفتن لینکی می شود که گوگل آن را ایندکس کرده است و این اشکال دیگری است.

4. در زمان انتخاب عنوان به این موضوع فکر کنید که آیا کاربر نیز همین را جستجو خواهد کرد؟

خود را به جای کاربر بگذارید. ممکن است عنوانی که شما انتخاب می کنید به قدری دور از ذهن باشد که کاربر هیچ گاه این عنوان یا کلمات موجود در آن را جستجو نکند. سعی کنید خود را به جای کاربر بگذارید. در واژه گزینی و اینکه چه کلماتی بیشتر مورد اقبال کاربران هستند از سرویس ترندز گوگل (google.com/trends) استفاده کنید. ممکن است عنوان مطلب شما یک سوال باشد، در صورتیکه کاربر با استفاده از مصدر به دنبال مطلب خود بگردد. برای مثال عنوان شما «چطور می توان IDM را نصب کرد؟» باشد در حالیکه کاربر «روش نصب IDM» را جستجو کند (یک مثال فرضی).

5. عنوان با کلمات موجود در متن مرتبط باشد.

اگر کلمات کلیدی را درست انتخاب کنید، این مورد به خودی خود حل می شود. روبات پس از بررسی عنوان انتظار دارد کلمات به کار رفته در عنوان را در متن نیز ببیند. به این ترتیب ممکن است بهتر باشد کمی از ذوق ژورنالیستی خود و انتخاب عناوین داغ به نفع عناوین صریح و گویا و مرتبط با متن بگذرید.

فرض کنیم شب گذشته یک بازی میان دو تیم فوتبال تراکتورسازی و پدیده برگزار شده است و تراکتورسازی تیم پدیده را شکست داده است. به سه عنوان زیر توجه کنید:

- تراکتورسازی پدیده را شخم زد.

- تراکتورسازی پدیده را شکست داد

- نتیجه دیدار تراکتورسازی و پدیده

قطعا با توضیح ارائه شده، عنوان اول اگرچه استعاری است، اما برای جذب کاربر از موتورهای جستجو مناسب نیست.

6. استفاده از نیم فاصله ممنوع!

اگر چه از دیدگاه نگارشی استفاده از نیم فاصله برای بالا رفتن میزان خوانایی متن بسیار پسندیده است، اما استفاده از آن در متن ممکن است شانس عبارات شما را برای دیده شدن در نتایج جستجو کاهش دهد. شاید این مشکل روزی از سوی گوگل حل شود، اما با توجه به اینکه هیچ کاربری در زمان جستجو عبارات را با نیم فاصله جستجو نمی کند، نتایج یک بررسی م در ابتدای سال جاری نشان داد استفاده از نیم فاصله شانس بیشتری را در اختیار رقبای شما قرار میدهد تا در نتایج بالاتر دیده شوند.

7. بهتر است کلمات کلیدی مهم تر در ابتدای عنوان باشند، مگر اینکه حدس می زنید کاربر عنوان را با ترتیب دیگری جستجو کند.

بهتر است ابتدای عنوان را در اختیار کلمات کلیدی مهم تر قرار دهیم. اگر یک عنوان شامل ده کلمه باشد، از دید موتور جستجو به ترتیب اهمیت کلمات از کلمه اول تا دهم کاسته می شود. لذا جای بهتر را به کلمه مهم تر بدهیم. برای مثال اگر خبری در رابطه با باشگاه پرسپولیس است، بهتر است پرسپولیس در جایگاه اولین کلمات باشد تا آخرین کلمات. موضوع مهم دیگر این است که بهتر است ترتیب کلمات را آنطور که فکر می کنید کاربر جستجو خواهد کرد قرار دهید!

8. عناوین موجود در یک سایت تکراری نباشد. کلمات یکسان استفاده شوند.

اگر مطلبی را می نویسید که عنوانی دقیقا مشابه با مطلب دیگرتان در سایت دارد، بهتر است این کار را نکنید. مگر اینکه بخش دومی از یک مطلب باشد و محتوای متفاوتی هم داشته باشد.

همچنین بهتر است یک کلمه در سایت همواره به یک شکل نوشته شود، مگر هدف این باشد که گستره وسیع تری از جستجو را هدف قرار دهیم. برای مثال بهتر است همواره از کلمه «کی روش» استفاده شود تا اینکه در یک عنوان از کلمه کی روش و در عنوان دیگر از کلمه کروش استفاده شود (ممکن است مشکل از غلط املایی بوده باشد!):

 

عنوان ناهمخوان

9. عناوین صفحات در ابتدا نمایش داده شوند و سپس نام سایت.

اگر نام سایت را در عنوان تمام صفحات تکرار می کنید، ترتیب نمایش بهتر است اینطور باشد: «عنوان مطلب | نام سایت»

10.  از ابزارها برای تحلیل درست بهره بگیرید.

ابزارهایی مثل Google Adwords، Google Keyword Planner، Google Trends، Webmaster Tools و Google Analytics ابزارهای بسیار مهمی هستند که در انتخاب واژگان و عناوین شما را یاری می کنند. اما این در این میان استفاده از این ابزارها مهم تر از هر چیزی باید در جهت تحلیل درست و تصمیم درست باشد. ابزارهای به خودی خود فاقد ارزش حداکثر برای شما هستند.

نکته مهم: در اصول زیاده روی نکنید. تلاشتان در رعایت عمومی اصول باشد. همیشه به کاربر فکر و خودتان را جای وی بگذارید و به رضایتمندی کاربر فکر کنید. اگر همه چیز ارگانیک و بر مبنای رضایت کاربر پیش برود، همه معادلات فنی نیز به بهترین شکل رقم خواهد خورد.

افزودن نظر جدید