تصویر منوچهر صدری خانلو

تگ گذاری صحیح (انتخاب تگ یا برچسب مناسب)

دو مفهوم دسته بندی و تگ (برچسب) مفهوم بسیار نزدیکی به هم هستند و هر دو برای بهبود تجربه کاربری مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیر مثبتی در تعداد ورودی کاربران از طریق موتورهای جستجو به سایت دارند. همچنین در برخی از سایت ها از ترکیب دسته بندی و تگ برای یافتن مطالب مرتبط به هم استفاده می شود.

 

دسته بندی (category) یا طبقه بندی:

1. برای دسته بندی های کلی از این مفهوم استفاده می شود

2. دسته بندی ها معمولاً ساختار درختی دارند.

3. معمولاً هر محتوایی در سایت اجباراً باید در یک طبقه‌بندی جای بگیرد.

4. با توجه به کلی بودن دسته بندی ها، تعداد دسته بندی ها در یک سایت معمولاً عدد بزرگی نیست.

برای مثال: اخبار ورزشی ایران، اخبار ورزشی خارجی و ...

 

تگ یا برچسب (tag):

1. برچسب ها برای تشریح جزئیات اصلی متن شما مورد استفاده قرار می گیرند.

2. در واقع برچسب ها مایکروداده ای از متن هستند که جهت گیری آن را مشخص می کنند، یعنی مانند عبارات کلیدی متن، شما با خواندن آنها متوجه می شوید این متن احتمالا در رابطه با چه موضوعی است.

3. برچسب ها از ساختار درختی تبعیت نمی کنند.

4. انتخاب برچسب برای یک متن معمولاً اجباری نیست.

5. تعداد برچسب ها در یک سایت معمولاً بسیار زیاد است. اما تعداد برچسب ها در یک متن علی القاعده نباید زیاد باشد.

6. برچسب ها نوعی نمایه (ایندکس) هستند که مطالب سایت بر اساس آنها قابل مشاهده است.

 

چه نکاتی را برای تگ گذاری صحیح رعایت کنیم؟

برای انتخاب برچسب صحیح به نکات زیر توجه کنید:

1. برچسب ها باید بیانگر محتوای کلیدی متن باشند. یعنی ممکن است شما با پنج برچسب بتوانید محتوای کلیدی متن را بیان کنید. برای مثال اگر برچسب های یک متن عبارت باشند از: «محمد صناعی»، «ورزشکاران پیروز امروز»، «جذب بازیکن جدید» و «قیمت خرید بازیکن» باشد احتمالا متن در رابطه با قیمت جذب محمد صناعی به عنوان بازیکن جدید تیم ورزشکاران پیروز امروز است.

2. برچسب ها نباید بیانگر موضوعات غیر مهم باشد. برای مثال اگر فقط نامی از چند نفر در یک مطلب برده شده است و مطلب در رابطه با شخص دیگری است، نیازی به تگ گذاری تمام افراد نامبرده نیست. مگر واقعاً لازم بدانید که این اتفاق بیافتد.

3. برچسب ها باید گویا، واضح و بیانگر یک مفهوم باشند. برای مثال اگر خبری در رابطه با تیم ملی فوتبال ایران نوشته می شود، برچسب «ایران» برچسب مناسبی نیست. چون ممکن است به هر چیزی در کشور ارتباط داشته باشد. اما برچسب بهتر، برچسب «تیم ملی فوتبال ایران» است.

4. برچسب ها حدالامکان نباید شبیه جمله باشند! بهتر است برچسب ها در تعداد کلمات کمتری مفهوم را برسانند. برای مثال برچسبی ممکن است یک کلمه باشد و گویا. اما برچسب دیگری 4 کلمه ای.

5. برچسب ها باید یکدست باشند. برای مثال نباید دو برچسب «حسن ساس» و «حسن ساش» در اخبار مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بلکه باید فرم صحیح آن در همه اخبار تکرار شود. از عبارات مشابه دیگر می توان به «هاشم بیگ زاده» و «هاشم بیک زاده» یا «کیروش» و «کی روش» اشاره کرد.

6. برچسب ها بهتر است طوری انتخاب شوند که قابل استفاده مجدد باشند. برای مثال اگر خبری در رابطه رتبه بندی فیفا در سال 2015 است، انتخاب برچسب «رتبه بندی فیفا در سال 2015» اشتباه است، چون این برچسب برای مطالب دیگر احتمالا قابل استفاده نیست، در حالیکه هدف ما این است که با استفاده از برچسب مناسب، مطالب مرتبط را به شکلی به هم ارتباط دهیم. در عوض می توان برچسب «رتبه بندی فیفا» را انتخاب کرد تا هر سال یا هر بار قابل استفاده باشد. این کار باعث می شود تا کاربر با کلیک روی برچسب رتبه بندی فیفا تمام اخبار سایت را که به رتبه بندی فیفا ارتباط دارند، به ترتیب زمان انتشار آنها مشاهده کند.

مثال دیگر از این موضوع: اگر در خبری تصویری از اینستاگرام لوکاس پودولسکی منتشر شده است استفاده از برچسب های «لوکاس پودولسکی» و «اینستاگرام لوکاس پودولسکی» به کاربران کمک می کند تا بتوانند مطالب قبلی منتشر شده به این موضوع را مشاهده کنند.

توضیح: رتبه بندی فیفا در سال 2015 شاید عنوان مناسبی برای مطلب باشد اما تگ مناسبی نیست.

7. برچسب نباید عین دسته بندی (طبقه بندی) باشد. وقتی یک دسته بندی در سایت به نام «اخبار ورزشی ایران» یا «رئال مادرید» وجود داشته باشد، نیازی به وجود برچسبی با همین عنوان نیست. البته معمولاً این مشکل  خود به خود زمانی که شما به واژه ای به عنوان تگ نگاه می کنید و در ادامه به این نتیجه می رسید که باید دسته بندی تبدیل شود پیش می آید!

8. عدد دقیقی برای تعداد برچسب ها وجود ندارد. بسته به ضرورت و بلند بودن متن ممکن است این تعداد متفاوت باشد. اما بهتر است برای متون معمول بین 3 تا 8 تگ انتخاب شود. هر چند قاعده صحیح تر این است که به میزان مورد نیاز تگ گذاری کنید. حتی اگر تعداد خیلی بیشتر از میزان یاد شده بود. اما از تگ گذاری بی مورد و به تعداد زیاد پرهیز کنید.

9. عمومی بودن یا جزئی بودن تگ ها ارتباط زیادی به محبوبیت سایت شما دارد. ممکن است برای سایتی در حوزه پزشکی پیشنهاد شود که از تگ «ایدز» استفاده کند اما برای سایت دیگری این تگ پیشنهاد نشود. این مساله به درجه محبوبیت ارتباط دارد که بحث خاص خود را می طلبد. شاید در مطلبی دیگر به این موضوع پرداختیم.

 

تگ و دسته بندی در سئو

ایجاد تگ (برچسب) یا دسته بندی در سایت باعث ایجاد صفحات ثانویه مربوط به آنها می شود. این صفحات چون از تمام مطالب مرتبط خود لینک می گیرند، معمولاً صفحات ورودی (Landing Page) بهتری برای موتورهای جستجو هستند و ورودی زیادی از آنها سمت سایت گسیل می شود. به این ترتیب هر چه تگ گذاری بهتری داشته باشید، شانس ورودی های بیشتر را به سایت خود افزایش می دهید.

دیدگاه‌ها

تصویر مهدی محمدی

مهدی محمدی (تایید نشده)

سلام
خب ما اگه به طور مثال تگ "عاشقانه" رو برای 10 تا مطلب استفاده کنیم
اونموقع صفحات تکراری حساب نمیشه؟

تصویر منوچهر صدری خانلو

منوچهر صدری خانلو

نه، اگر هر ده مطلبی که تگ عاشقانه تو اونها استفاده میشه، به این موضوع مرتبط باشند، اتفاق خیلی خوبی هست. در واقع شما دارید ده تا مطلب مرتبط به این موضوع رو از طریق تگ، در صفحه ی تگ «عاشقانه» لیست می کنید.

افزودن نظر جدید