تصویر منوچهر صدری خانلو

attrribute های زیادی برای لینک ها در سینتکس HTML می توان وارد کرد. اما موتورهای جستجو معمولاً عمده ی این attribute ها را نادیده می گیرند. اما rel="nofollow" از جمله مقادیر مهمی است که برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است.

استفاده از Rel="nofollow" با سینتکس موجود در مثال زیر انجام می پذیرد:

<a href="http://www.rastasoft.ir" rel="nofollow">A Sample Rasta No-Follow</a>

در مثال فوق هدف این است که به موتور جستجو بفهمانیم لینک فوق دارای اهمیت عادی مشابه با سایر لینک ها نیست و اهمیتی از دیدگاه ما ندارد. رفتار موتورهای جستجو در قبال این لینک ها کم و بیش متفاوت است، اما آنچه میان تمام موتورهای جستجو مشترک است، نبود اهمیت (یا کمتر بودن اهمیت) این لینک ها از حیث اثر در رتبه در مقایسه با لینک های معمولی است.

به طور خلاصه باید گفت اینطور نیست که تمام موتورهای جستجو این لینک ها را تماماً و در تمام حالات بی ارزش بداند. برای مثال از دیدگاه گوگل این نوع لینک دهی روی Page Rank تاثیری ندارد [ویدیوی یوتوب]، در این ویدیو تشریح می شود که لینک های مورد استفاده ویکیپدیا از جنس nofollow هستند و به همین دلیل تاثیری روی Page Rank شما در گوگل نخواهند داشت. در واقع اگر سایتی به شما لینکی از جنس nofollow بدهد تاثیر مثبتی روی Page Rank شما نخواهد داشت (استثنا دارد) و شما هم همین کار را می توانید در مورد لینک دادن های خودتان انجام دهید.

هدف اولیه از ابداع Nofollow برای به کار بردن در بخش کامنت ها و موارد مشابه بود (مقابله با اسپمرها یا بی اهمیت جلوه دادن آنها). گوگل سه مثال شاخص برای استفاده nofollow ذکر می کند:

  • لینک هایی که به آنهایی اطمینانی نداریم.
  • لینک ها با اهداف تبلیغاتی در سایت. 
  • اولویت بندی لینک ها (برای مثال استفاده برای بخش های login یا sign-in)

اما یک نکته ظریف این میان وجود دارد. لینک های موجود در شبکه های اجتماعی (مثل فیس بوک) نیز عمدتا از جنس nofollow هستند. در مورد این لینک ها نیز گوگل رفتار مشابهی دارد با این تفاوت که وقتی فرکانس لینک دهی به منبعی زیاد می شود، طبیعتاً بیانگر رفتار جمعیت کثیری از انسان هاست که اهمیت خاصی برای لینکی قائلند. در این مورد استثنا، گوگل راهکاری برای اهمیت دادن به همین لینک های nofollow تولید شده در شبکه های اجتماعی دارد.

با این توضیح لینک های nofollow در حالتی می توانند منشا خیر برای شما باشند به همان دلیل که هر لینکی می تواند منشا خیر برای شما باشد! اگر بازدید کنندگان سایتی مراجعات بسیار زیادی به سایت شما (از طریق همان لینک nofollow) داشته باشند، رفتار طبیعی گوگل این است که به دلیل مراجعات زیاد (فارغ از nofollow بودن) برای شما امتیاز مثبتی در نظر بگیرد. چون شما به نظر سایت مهمی می آیید!

مقایسه موتورهای جستجو در برخورد با لینک های Nofollow
روش برخورد با Nofollowگوگل یاهوبینگاسک
تاثیر در رتبهخیرخیرخیر؟
پیگیری کردن (follow) لینکبلهبله؟خیر
ایندکس کردن محتویات صفحه لینکخیربله   خیرخیر
نمایش وجود لینک

****

بلهبلهبله
در نتایج جستجو برای عنوان لینک ها****بله

****

بله

**** برای از قبل ایندکس شده ها: بله

افزودن نظر جدید