تصویر منوچهر صدری خانلو
نرخ پرش
اولین باری که نرخ پرش زیاد در جامعه وب‌مسترها مورد بحث جدی قرار گرفت زمانی بود که متوجه شدند گوگل از نرخ پرش برای تعیین میزان مرتبط بودن (relevancy) در نتایج جستجو نیز استفاده می‌کند. در واقع اطلاع از این موضوع باعث شد تا عده‌ای به فراست بیفتند که نرخ پرش را کاهش دهند. اما سوال اینجاست که آیا داشتن نرخ پرش بالا را واقعاً باید منفی تلقی کرد؟
 
تعریف نرخ پرش (Bounce Rate)
نرخ پرش به درصد بازدیدهایی از سایت گفته می‌شود که کاربر بعد از مشاهده‌ی یک صفحه از سایت (فارغ از نوع صفحه و نوع ورود به آن صفحه) آنرا ترک کند (بپرد) و به بازدید از سایر صفحات سایت ادامه ندهد (تعریف گوگل). نرخ پرش مفهومی متفاوت از نرخ خروج (exit rate) است.
حال فرض کنیم که کاربر به دنبال پاسخ به سوالی است. مثلاً می‌خواهد بداند نرخ پرش چیست؟ در آن صورت بعد از مشاهده صفحه‌ای که این موضوع را توضیح می‌دهد و دریافت پاسخ خود سایت شما را ترک خواهد گفت. در این صورت نمی‌توان گفت پرش کاربری که سایت را پس از خواندن یک صفحه ترک می‌کند، پرش بدی است.
 
متوسط زمان صرف شده روی یک صفحه
متوسط زمان صرف شده روی یک صفحه به ما می‌گوید که کاربران قبل از ترک یک صفحه، به طور متوسط چقدر زمان برای مشاهده‌ی آن صفحه صرف می‌کنند. این فاکتور بهتری برای نتیجه‌ی مد نظر ماست. اگر کیفیت محتوای یک صفحه خوب باشد، کاربران زمان بیشتری را در آن صفحه صرف خواهند کرد. در این صورت حتی اگر نرخ پرش بالا باشد نیز شما متوجه می‌شوید که کاربران به نتیجه‌ی مورد نظر خود در صفحه‌ی شما رسیده‌اند.
 
نرخ پرش خوب
اگر نرخ پرش صفحه‌ای بالا باشد، اما متوسط زمان صرف شده روی صفحه نیز بالا باشد، شما نباید چندان احساس نگرانی کنید. چون به نظر می‌رسد کاربران به آنچه که در جستجوی آن بوده‌اند رسیده‌اند.
 
نرخ پرش بد
اگر نرخ پرش صفحه‌ای بالا باشد و متوسط زمان صرف شده روی آن صفحه نزدیک به صفر باشد، این یک نرخ پرش بد به حساب می‌آید. کاربران در این صفحه نمی‌مانند و آنرا به سرعت ترک می‌کنند. نتیجه اینکه شما باید علت این موضوع را دریابید و مشکل را برطرف کنید.
 
چطور نرخ پرش را کاهش دهیم؟
بهترین راه برای کاهش نرخ پرش استفاده از مطالب درست و واقعی است. به این معنا که اگر در نتایج جستجوی گوگل صفحه‌ای از وب‌سایت شما با عنوان «راه‌های کاهش نرخ پرش» عنوان شود باید محتویات صفحه‌ای که کاربر در سایت شما می‌بیند حاوی مطالب درست و مفیدی در این باره باشد. در غیر اینصورت کاربران به صورت کاذب به سایت مراجعه خواهند کرد و طبیعتاً به سرعت نیز سایت را ترک خواهند کرد. ابن موضوع باعث می‌شود تا رتبه آن صفحه از وب‌سایت به مرور در نتایج موتور جستجوی گوگل کاهش پیدا کند. لذا راهکار اساسی برای کاهش نرخ پرش ارتباط محتوای موجود در یک صفحه با کلمات کلیدی درج شده برای آن است.
 
حال اگر بخواهیم به صورتی گام به گام با مساله برخورد کنیم، پیشنهادهای زیر مفید واقع خواهند شد:
  1. محتوای صفحه را از حیث درست و مفید بودن بررسی کنید. ببینید آیا مطالب موجود در صفحه یا عنوان صفحه و کلمات کلیدی رابطه معنادار درستی دارند یا خیر. مطالب خود را برای کاربران بنویسید و نه موتورهای جستجو! 
  2. سعی کنید صفحات جذاب‌تری داشته باشید! تا حد ممکن صفحه را از تبلیغات اضافی و بی‌ربط خالی کنید. زیبایی صفحه حتماً در احساس کاربر نسبت به ماندن در آن تاثیر گذار خواهد بود.
  3. مستندبودن و قابل اعتماد بودن مطالب نیز در زمان صرف شده‌ی کاربر روی یک صفحه اثر می‌گذارند. تا حد ممکن در سایت خود استانداردهای طراحی را رعایت کنید تا سایت به اصطلاح زرد به نظر نرسد.
  4. سعی کنید تا لینک‌هایی که از سایت خارج می‌شوند در پنجره یا تب جدید باز شوند تا کاربر برای مشاهده‌ی آنها لازم نباشد صفحه‌ی مربوط به وب‌سایت شما را ترک کند.
  5. اگر مطالب مورد استفاده شما خیلی طولانی است بهتر است آنرا به چند بخش تقسیم کنید. با این کار اولاً کاربر با دیدن یک مطلب طولانی شوکه نخواهد شد و ثانیاً برای ادامه خواندن مطلب صفحات بیشتری از وب‌سایت شما را مشاهده خواهد کرد.
  6. سرعت لود صفحه یا وب‌سایت شما در میزان تمایل کاربر به باقی ماندن در وب‌سایت شما تاثیر دارد. طبیعتاً اگر زمان لود شدن صفحات زیاد باشد کاربر تمایل چندانی به گشتن در سایت شما نخواهد داشت.
  7. بین مطالب مرتبط در سایت خود ارتباط برقرار کنید. در اصطلاح می‌گوییم وب‌سایت خود را چسبناک کنید!
  8. بهتر است صفحاتی که نرخ پرش بالایی در وب سایت شما دارند شناسایی کنید و علت بالا بودن نرخ پرش را تشخیص دهید. به این ترتیب مواردی که نیاز به اصلاح دارند را شناسایی خواهید کرد و اقدامات لازم برای بهبود وضعیت را انجام خواهید داد.
 

دیدگاه‌ها

تصویر احسان شیرازی

احسان شیرازی

چیزی که من در نهایت فهمیدم اینه که نرخ پرش، هر چی بیشتر کمتر باشه بهتره!
حالا اگه متوسط زمان صرف شده تو صفحاتمون زیاد باشه یه عامل دیگس که اون هر چی بیشتر باشه بهتره.
یعنی جواب "آیا نرخ پرش (Bounce Rate) زیاد را باید لزوماً منفی تلقی کرد؟" میشه بلی.
درسته؟

تصویر منوچهر صدری خانلو

منوچهر صدری خانلو

به طور کلی صحبت شما درسته. منتهی بحث سر این بود که اگر سایت شما (یعنی چیزی که مخاطب می خواد) فقط یه صفحه است و زمان کافی رو صرف می کنه براش، اونوقت دیگه خیلی معنادار نیست بگیم چون Bounce Rate بالاست، پس سایت بدی داریم!
در نهایت اینکه هر Bounce Rate یه دلیل داره که مهم پیدا کردن اون دلیله!

افزودن نظر جدید